Hoppa till innehållet

Lärdomen från #GoogleOpenMic: ”Det går att göra mycket utan kapital”

Allt vi gör har en social påverkan – och finansiering är sekundärt för startupbolag. Det var två teman på onsdagens #GoogleOpenMic.

Emma Rosman, medgrundare av Welcome App, på Googles scen i Almedalen. Foto: Google
Emma Rosman, medgrundare av Welcome App, på Googles scen i Almedalen. Foto: Google

Emma Rosman hoppade av jobbet som managementkonsult för att med digitala verktyg förbättra för nyanlända i Sverige.

Det var inte alltid lätt, säger hon på #GoogleOpenMic i Almedalen.

Läs mer: Så hittar du Di Digital i Almedalen

”Vi började och tänkte det här är den bästa idén någonsin. Vi tänkte att efter de första tre månaderna skulle vi 400 miljoner användare, Zlatan som spokesperson och rest pengar via Kickstarter”, säger Emma Rosman.

Riktigt så enkelt var det inte. Efter tre månader hade Welcome App fått in 50 000 kronor i donationer och 3 000 användare.

”Det blir mer tungrott i perioder. Men det är viktigt att inte fatta beslut under tillfälliga dippar”, säger Emma Rosman.

Värde är större än finansiering

I mitten på 2016 lossnade det. Welcome App tog in finansiering från Norrskenstiftelsen vilket gjorde att teamet kunde börja jobba med projektet på heltid.

Men finansiering är egentligen inte så viktigt, säger Emma Rosman.

”Värde är större än finansiering. Vi byggde vår app utan en krona från investerare. . Satsa på att fånga en signal i markanden i stället. Satsa på att skapa riktigt värde – för när man gör det tror jag att man fångar värde.”

Welcome App är bara ett exempel på socialt entreprenörsskap i Sverige.

Nyligen startade Norrskenstiftelsen, grundad av Klarna-miljardären Niklas Adalberth, en fond som enbart kommer att investera i bolag som söker att lösa samhällsproblem.

Foto:

Fredrik Wikholm, grundare av klädmärket Uniforms for the Dedicated och det hållbara textilbolaget From Air, ger inte mycket för själva språkbruket.

”Det vi hör om sociala entreprenörer är bullshit. Varje sak vi gör har en social påverkan. Det är bara en fråga om var på skalan – från exceptionellt dåligt till exceptionellt superbra –som varje projekt hamnar”, säger han på Googles scen.

”Ni måste ställa djupare frågor. I en tid av djup transofmration och hög volatilitet och en tendens att göra samma grejer vi gjorde i går så är det dags att ställa mycket djupare frågor om vad som faktiskt är möjligt.”

Foto:

Foto: Jesper Frisk

Jeremey Jauncey, som driver mediebyrån Beautiful Destinations och själv har över en halv miljon följare på Instagram, pratar om hur politiker bör kommunicera för att nå yngre generationer.

Om fem år kan Facebook vara en videoplattform

Bara Facebook, Snpachat och Youtube genererar 23 miljarder videovisningar varje dag, säger han.

”Allt vi gör inom storytelling just nu är visuellt. Människor är genetiskt programmerade att reagera på visuella berättelser”, säger han och går vidare till vikten av rörligt material på Facebook.

”Inom fem år kan Facebook har blivit en ren videoplattform”, säger Jeremy Jauncey.

Foto:

Dobermans vd Lisa Lindström (tv) intervjuade entreprenören Kyla Fullenwider, som deltog i Obama-administrationens innovationsprogram.

Läs mer: Techstjärnans uppdrag: Digitalisera USA åt Obama

Di Digital modererar #GoogleOpenMic under eftermiddagen. Här är framtidsnamnen som medverkar:

Locker Room Talk, kl 13:30-14:00

Trine, kl 14:00-14:30

Lärargalan, kl 14:30-15:00

1928 Diagnostics, kl 15:00-15:30

Deeds, kl 15:30-16:00

Transfer Galaxy, kl 16:00-16:30

Signal Signal, kl 16:30-17:00

#GoogleOpenMic äger rum i Googles lokaler på Hästgatan 1 i Visby.

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera