Hoppa till innehållet

Larmet om Daniel Wellingtons fabriker: Arbetarna jobbar för hårt

Svenska klockföretaget Daniel Wellington har växt i rekordfart, men bolaget får bassning när granskare larmar om dåliga förhållanden hos underleverantörer i Kina.

Daniel Wellingtons grundare och storägare Filip Tysander.
Daniel Wellingtons grundare och storägare Filip Tysander.Foto: Jack Mikrut

Fabriksarbetarna som monterar ihop svenska klockjättens modeller arbetar för långa pass och är oförsäkrade. Det är några av bristerna uppmärksammas i bolagets egen hållbarhetsredovisning, som Di Digital tagit del av.

Daniel Wellington går som tåget. Bolaget, som grundades, ägs och drivs av 33-årige Filip Tysander, omsatte strax över 2,4 miljarder kronor 2017. Resultatet landade på strax över 900 miljoner kronor och Filip Tysander kunde ta ut en vinst på 200 Mkr efter året som gått.

Läs mer: Klockkungens plånbok växer – 200 miljoner från Daniel Wellington 

Bolaget har växt i enorm takt, 2013 omsatte man drygt 100 Mkr. Enligt senaste årsredovisningen är man nu drygt 900 anställda i bolag som finns i bland annat Storbritannien, Indien, Kina och Dubai.

Daniel Wellingtons hållbarhetsredovisning antyder att bolagets friska tillväxt för med sig en del barnsjukdomar.

Klockorna som fyllt Filip Tysanders fickor monteras ihop i Kina med japanska delar. Enligt en egen utredning av fabrikerna där klockorna monteras ihop finns det orosmoln och en del frågetecken kring arbetarnas arbetsförhållanden. Bland annat ska granskare, som undersökt fabrikerna enligt Daniel Wellingtons egen beställning, upptäckt främst tre alarmerande faktorer.

Läs mer: Efter nederlaget i domstol – Daniel Wellington kräver upprättelse 

Rapporten nämner till exempel att det finns problem med för långa arbetspass i fabrikerna, att arbetarna saknar försäkringar och att kontrollen av underleverantörer är bristfälliga. Granskningarna ska ha gjorts under de två senaste åren, men ännu har bolaget inte löst problemen.

Enligt hållbarhetsrapporten ska Daniel Wellington kräva att underleverantörer följer lokala lagar och regler, dessutom hävdar man att man arbetar med underleverantörerna för att förbättra förhållandena för arbetarna. Om någon förbättring faktiskt skett framgår inte av hållbarhetsredovisningen.

Di Digital har sökt Daniel Wellington för en kommentar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera