Annons

Låsbolaget Glue släpper in brevbäraren – utan att du är hemma

Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa. Foto: Jonathan Bylars
Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa. Foto: Jonathan Bylars
Ett nytt samarbete mellan logistikjätten Bring och det smarta låsföretaget Glue gör att chauffören kan lämna paket direkt på hallmattan utan att du är hemma. Hitills har Glues lås nått 2 000 hem.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tidigare i år samarbetade låsbolaget Glue (NTL) med Ica för att leverera matvaror direkt in i kundernas kylskåp. Lagom till julhandeln inleder man ett samarbete med logistikkedjan Bring, som använder sig av bolagets smarta lås för att kunna ställa paket innanför dörren hos mottagaren.

”Det här är nästa steg i utvecklingen av vår plattform för i-hemmet-leveranser. I dag shoppar många på nätet, men själva leveransen är ofta tidskrävande då man som kund är hänvisad till att antingen vara hemma, eller att hämta upp paketet på utlämningsställen”, säger bolagets vd och grundare Carl Johan Grandinson.

Pilotprojektet kommer att pågå i åtta veckor, men redan nästa år siktar låsföretaget på att lansera hemleveranser på tillsvidarebasis.

Läs mer: Apple-veteraner lanserar Gluelås-konkurrent till hyresvärdar

Hemleveranserna via Glues låssystem innebär att kunden delar ut en digital engångsnyckel via mobilen som låter leverantören komma in lägenheten utan att någon behöver vara hemma. Lägenhetsinnehavaren får en uppdatering både då personen går in i och lämnar bostaden.

”En del användare har en initial oro för att ge okända personer tillgång till deras hem. Den känslan minskar ju mer information man får om besöket, oftast tar en leverans inte mer tio sekunder”, säger Carl Johan Grandinson.

Så kallade smarta lås har blivit en het marknad och de senaste åren har en rad produkter lanserats på marknaden. Så sent som i våras tog Glue in 25 miljoner kronor i ny finansiering från Peter Carlsson, tidigare toppchef på Tesla som även tog plats i bolagets styrelse, och riskkapitalbolaget Moor. I samband med affären värderades Glue till 122 miljoner kronor.

Läs mer: Tesla-chef och Angry Birds-grundare går in i Glue

I dag finns Glues lås installerat i 2 000 svenska hem. Under nästa år hoppas bolaget dock kunna få fler användare att hoppa på tåget, bland annat genom att öka försäljningen av sina lås via partners som Postnord och Bring.

Leveranser är heller inte det enda området Glue sneglar på. I framtiden hoppas man kunna knyta samarbeten med allt från städbolag till tjänster för hundpassning.

”I takt med att hushållsnära tjänster blir mer tillgängliga vill vi växa även på den marknaden. Vi vill förenkla kundernas liv, samtidigt som vårt låssystem gör det mer tryggt att ge aktörer tillgång till ditt hem”, säger Carl Johan Grandinson.

Fakta om Glue

  • Vad: En digital, app-baserad nyckel som låter dig styra vem som har tillgång till ditt hem och när. Finns idag installerad på 2000 dörrar
  • Grundades: 2013 som en avknoppning från Phoniro AB, som är verksamma inom digital nyckelhantering inom äldreomsorgen
  • Antal anställda: 12
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies