Hoppa till innehållet

Låsbolaget Glue släpper in brevbäraren – utan att du är hemma

Ett nytt samarbete mellan logistikjätten Bring och det smarta låsföretaget Glue gör att chauffören kan lämna paket direkt på hallmattan utan att du är hemma. Hitills har Glues lås nått 2 000 hem.

Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa. Foto: Jonathan Bylars
Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa. Foto: Jonathan Bylars

Tidigare i år samarbetade låsbolaget Glue (NTL) med Ica för att leverera matvaror direkt in i kundernas kylskåp. Lagom till julhandeln inleder man ett samarbete med logistikkedjan Bring, som använder sig av bolagets smarta lås för att kunna ställa paket innanför dörren hos mottagaren.

”Det här är nästa steg i utvecklingen av vår plattform för i-hemmet-leveranser. I dag shoppar många på nätet, men själva leveransen är ofta tidskrävande då man som kund är hänvisad till att antingen vara hemma, eller att hämta upp paketet på utlämningsställen”, säger bolagets vd och grundare Carl Johan Grandinson.

Pilotprojektet kommer att pågå i åtta veckor, men redan nästa år siktar låsföretaget på att lansera hemleveranser på tillsvidarebasis.

Läs mer: Apple-veteraner lanserar Gluelås-konkurrent till hyresvärdar

Hemleveranserna via Glues låssystem innebär att kunden delar ut en digital engångsnyckel via mobilen som låter leverantören komma in lägenheten utan att någon behöver vara hemma. Lägenhetsinnehavaren får en uppdatering både då personen går in i och lämnar bostaden.

”En del användare har en initial oro för att ge okända personer tillgång till deras hem. Den känslan minskar ju mer information man får om besöket, oftast tar en leverans inte mer tio sekunder”, säger Carl Johan Grandinson.

Så kallade smarta lås har blivit en het marknad och de senaste åren har en rad produkter lanserats på marknaden. Så sent som i våras tog Glue in 25 miljoner kronor i ny finansiering från Peter Carlsson, tidigare toppchef på Tesla som även tog plats i bolagets styrelse, och riskkapitalbolaget Moor. I samband med affären värderades Glue till 122 miljoner kronor.

Läs mer: Tesla-chef och Angry Birds-grundare går in i Glue

I dag finns Glues lås installerat i 2 000 svenska hem. Under nästa år hoppas bolaget dock kunna få fler användare att hoppa på tåget, bland annat genom att öka försäljningen av sina lås via partners som Postnord och Bring.

Leveranser är heller inte det enda området Glue sneglar på. I framtiden hoppas man kunna knyta samarbeten med allt från städbolag till tjänster för hundpassning.

”I takt med att hushållsnära tjänster blir mer tillgängliga vill vi växa även på den marknaden. Vi vill förenkla kundernas liv, samtidigt som vårt låssystem gör det mer tryggt att ge aktörer tillgång till ditt hem”, säger Carl Johan Grandinson.

Fakta om Glue

  • Vad: En digital, app-baserad nyckel som låter dig styra vem som har tillgång till ditt hem och när. Finns idag installerad på 2000 dörrar
  • Grundades: 2013 som en avknoppning från Phoniro AB, som är verksamma inom digital nyckelhantering inom äldreomsorgen
  • Antal anställda: 12

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera