Annons

Lekande lätt för e-handlaren Babyshop – kryper mot miljarden

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop. Foto: Press.
Den svenska e-handlaren Babyshop, som säljer barnmode på nätet, växte kraftigt under 2017 med hjälp av förvärvet av konkurrenten Lekmer. I år väntas bolaget spränga miljardvallen i intäkter och börja generera vinst, enligt grundaren Marcus Tagesson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Babyshop har vuxit till att bli en av Europas största e-handlare inom barnmode. Nu står det klart att koncernens omsättning uppgick till 835 miljoner kronor under 2017. Det motsvarar en rejäl intäktsökning från 361 Mkr året innan, som visserligen var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader.

”Det är en kombination av stark organisk tillväxt i Babyshop, där allt startade en gång tiden, och förvärvad tillväxt genom Lekmer. Vi ser en mycket positiv utveckling genom hela verksamheten”, säger Marcus Tagesson, vd och medgrundare på Babyshop, till Di Digital.

I mitten på 2017 förvärvade Babyshop konkurrenten Lekmer från börsnoterade Qliro för 90 Mkr. Med hjälp av förvärvet omsätter nu koncernen mellan 1,2 och 1,3 miljarder kronor i årstakt, enligt Marcus Tagesson. 

Läs mer: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag 

Tillsammans med Linn Tagesson grundade han Babyshop, som säljer kläder och andra produkter för barn via nätet, under 2006. Alltsedan dess har deras affärer gått särskilt starkt i Norden och Storbritannien, men på senare år har även USA och Asien blivit snabbväxande marknader.

Vi lägger mycket krut på vad andra kanske betraktar som lite tråkigare saker

Samtidigt trefaldigade Babyshop sina förluster till 96 Mkr i fjol, men enligt Marcus Tagesson beror det enbart på de stora förändringar som gjordes i Lekmer efter uppköpet. Under hösten flyttade man dess lager och automatiserade driften, bytte alla it-plattformar, affärs- och lagersystem och skar ner på antalet anställda.

”Förlusterna kan man se som kostnader som nu försvunnit permanent. Lekmer gick med ungefär 100 miljoner kronor i förlust varje år och hade en logistik som inte alls fungerade. När vi klev in gjorde vi väldigt stora förändringar på kort tid. Det är lika bra att rycka bort plåstret snabbt, även om det påverkar oss negativt på kort sikt”‚ säger Marcus Tagesson.

Redan under det fjärde kvartalet 2017 uppvisade Babyshop lönsamhet genom hela koncernen, enligt vd:n, med ett positivt kassaflöde. Förhoppningen är att Babyshop ska kunna generera vinst med svarta siffror på sista raden i år.

”Vi vill växa med lönsamhet, det är vårt yttersta mål. Vi tror att vi åtminstone kommer närma oss plus minus noll under 2018”, säger Marcus Tagesson.

I övrigt lägger Babyshop kraft på att fortsätta förbättra sin kundservice och logistik. Bland annat är man i full färd med att bygga ut sitt lager i Jönköping från 21 000 till 45 000 kvadratmeter.

”Vi lägger mycket krut på vad andra kanske betraktar som lite tråkigare saker, men som skapar långsiktig tillväxt och lönsamhet”, säger Marcus Tagesson.

Läs mer: Tidigare Ratos-chefen tar över styrelseklubban i Babyshop 

Hur ägarstrukturen kommer se ut i framtiden är svårt att svara på

Under de senaste åren har Babyshop genomfört flera nyemissioner och nått en värdering på drygt en miljard kronor. Marcus Tagesson utesluter inte att det kan bli aktuellt med fler kapitalrundor inom överskådlig framtid, särskilt som Babyshop sonderar marknaden efter ytterligare förvärv även utanför Norden.

Riskkapitalbolaget Verdane Capital är största ägare i Babyshop. Men i ägarledet finns även Industrial Development Partners med de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson, SCA:s styrelseveteran Rolf Börjesson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén. Nyligen klev även den tidigare Ratos-vd:n Susanna Campbell in i styrelsen och tog över ordförandeklubban.

Det är inte ovanligt att bolag i er storlek börjar snegla mot börsen. Kan det vara aktuellt för Babyshop?

”Hur ägarstrukturen kommer se ut i framtiden är svårt att svara på, men vi är nöjda just nu och lägger all kraft på att följa vår affärsplan. Jag ser inga förändringar kortsiktigt i alla fall”, säger Marcus Tagesson.

Den stora snackisen inom e-handelsbranschen är just nu amerikanska Amazons eventuella intåg i Sverige, där en svenskspråkig sajt ligger nära tillhands. Marcus Tagesson tror inte att det kommer påverka Babyshop-koncernen negativt.

”Babyshop står trygga på marknaden med olika koncept som riktar sig mot olika målgrupper. Det är klart att det kommer bli en viss konkurrens inom vissa segment, men generellt sett är vi väl positionerade. Redan i dag möter vi ju Amazon på många marknader utanför Norden”, säger han.

Läs mer: Amazon dämpar svenska e-handlares framtidstro 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies