Hoppa till innehållet

Lekande lätt för e-handlaren Babyshop – kryper mot miljarden

Den svenska e-handlaren Babyshop, som säljer barnmode på nätet, växte kraftigt under 2017 med hjälp av förvärvet av konkurrenten Lekmer. I år väntas bolaget spränga miljardvallen i intäkter och börja generera vinst, enligt grundaren Marcus Tagesson.

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.Foto: Press.

Svenska Babyshop har vuxit till att bli en av Europas största e-handlare inom barnmode. Nu står det klart att koncernens omsättning uppgick till 835 miljoner kronor under 2017. Det motsvarar en rejäl intäktsökning från 361 Mkr året innan, som visserligen var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader.

”Det är en kombination av stark organisk tillväxt i Babyshop, där allt startade en gång tiden, och förvärvad tillväxt genom Lekmer. Vi ser en mycket positiv utveckling genom hela verksamheten”, säger Marcus Tagesson, vd och medgrundare på Babyshop, till Di Digital.

I mitten på 2017 förvärvade Babyshop konkurrenten Lekmer från börsnoterade Qliro för 90 Mkr. Med hjälp av förvärvet omsätter nu koncernen mellan 1,2 och 1,3 miljarder kronor i årstakt, enligt Marcus Tagesson. 

Läs mer: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag 

Tillsammans med Linn Tagesson grundade han Babyshop, som säljer kläder och andra produkter för barn via nätet, under 2006. Alltsedan dess har deras affärer gått särskilt starkt i Norden och Storbritannien, men på senare år har även USA och Asien blivit snabbväxande marknader.

Samtidigt trefaldigade Babyshop sina förluster till 96 Mkr i fjol, men enligt Marcus Tagesson beror det enbart på de stora förändringar som gjordes i Lekmer efter uppköpet. Under hösten flyttade man dess lager och automatiserade driften, bytte alla it-plattformar, affärs- och lagersystem och skar ner på antalet anställda.

”Förlusterna kan man se som kostnader som nu försvunnit permanent. Lekmer gick med ungefär 100 miljoner kronor i förlust varje år och hade en logistik som inte alls fungerade. När vi klev in gjorde vi väldigt stora förändringar på kort tid. Det är lika bra att rycka bort plåstret snabbt, även om det påverkar oss negativt på kort sikt”‚ säger Marcus Tagesson.

Redan under det fjärde kvartalet 2017 uppvisade Babyshop lönsamhet genom hela koncernen, enligt vd:n, med ett positivt kassaflöde. Förhoppningen är att Babyshop ska kunna generera vinst med svarta siffror på sista raden i år.

”Vi vill växa med lönsamhet, det är vårt yttersta mål. Vi tror att vi åtminstone kommer närma oss plus minus noll under 2018”, säger Marcus Tagesson.

I övrigt lägger Babyshop kraft på att fortsätta förbättra sin kundservice och logistik. Bland annat är man i full färd med att bygga ut sitt lager i Jönköping från 21 000 till 45 000 kvadratmeter.

”Vi lägger mycket krut på vad andra kanske betraktar som lite tråkigare saker, men som skapar långsiktig tillväxt och lönsamhet”, säger Marcus Tagesson.

Läs mer: Tidigare Ratos-chefen tar över styrelseklubban i Babyshop 

Under de senaste åren har Babyshop genomfört flera nyemissioner och nått en värdering på drygt en miljard kronor. Marcus Tagesson utesluter inte att det kan bli aktuellt med fler kapitalrundor inom överskådlig framtid, särskilt som Babyshop sonderar marknaden efter ytterligare förvärv även utanför Norden.

Riskkapitalbolaget Verdane Capital är största ägare i Babyshop. Men i ägarledet finns även Industrial Development Partners med de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson, SCA:s styrelseveteran Rolf Börjesson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén. Nyligen klev även den tidigare Ratos-vd:n Susanna Campbell in i styrelsen och tog över ordförandeklubban.

Det är inte ovanligt att bolag i er storlek börjar snegla mot börsen. Kan det vara aktuellt för Babyshop?

”Hur ägarstrukturen kommer se ut i framtiden är svårt att svara på, men vi är nöjda just nu och lägger all kraft på att följa vår affärsplan. Jag ser inga förändringar kortsiktigt i alla fall”, säger Marcus Tagesson.

Den stora snackisen inom e-handelsbranschen är just nu amerikanska Amazons eventuella intåg i Sverige, där en svenskspråkig sajt ligger nära tillhands. Marcus Tagesson tror inte att det kommer påverka Babyshop-koncernen negativt.

”Babyshop står trygga på marknaden med olika koncept som riktar sig mot olika målgrupper. Det är klart att det kommer bli en viss konkurrens inom vissa segment, men generellt sett är vi väl positionerade. Redan i dag möter vi ju Amazon på många marknader utanför Norden”, säger han.

Läs mer: Amazon dämpar svenska e-handlares framtidstro 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera