Annons

Leksaker växer snabbast på nätet

En av vinnarna på svenskarnas köpsug efter leksaker är ehandelsjätten Qliro.
En av vinnarna på svenskarnas köpsug efter leksaker är ehandelsjätten Qliro.
Ehandeln växer snabbare än på åtta år i Sverige. Det som lockar flest svenskar just nu är leksaker, byggvaror och att slippa gå till mataffären. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Låga räntor har fått svenskarna att öppna plånböckerna. Särksilt när det kommer till ehandeln. 

Under andra kvartalet i år växte ehandel med 21 procent jämfört med samma period i fjol, enligt E-barometern som ges ut av PostNord. Det är den snabbaste tillväxttakten sedan 2007. 

"E-handeln är mer lättillgänglig än någonsin för de svenska konsumenterna som har andra möjligheter att enkelt söka, jämföra och köpa produkter idag", skriver man i rapporten.

Prognosen är att ehandeln i år kommer att omsätta 50 miljarder. Det innebär i så fall en fördubbling på 5 år. 

De snabbast växande kategorierna är leksaker, mat och bygghandel. Försäljningen av leksaker och barnartiklar ökar med 49 procent jämfört med samma period i fjol. Motsvarande siffra är 43 procent för livsmedel och 41 procent för bygghandeln. 

En trend som syns tydligt på bolagsnivå där flera svenska matkasseföretaget varit föremål för uppköpsbud och där investmentbolaget Nordstjernan köpt upp Bygghemma

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies