Hoppa till innehållet

Collector dumpade bolåneutmanaren Enkla redan innan jul

Nischbanken Collector tar en kreditsmäll och säljer alla startupbolag inom Collector Ventures. Men ett bolag saknas i portföljen. ”Vi sålde våra andelar i Enkla redan i fjol”, säger Collectors grundare Lena Apler.   

Collectors grundare Lena Apler och Enklas grundare och vd Alexander Widegren.
Collectors grundare Lena Apler och Enklas grundare och vd Alexander Widegren.

Det har snart gått två år sedan bolåneuppstickaren Enkla gick ut med sitt erbjudande om 0,95 procents ränta. Om Enkla lyckas lansera tjänsten har man goda chanser att ha lägst ränta på marknaden. 

Problemet är att någon skarp lansering ännu inte skett. 

Så sent som i september i fjol rapporterade Di Digital att Enkla, enligt uppgift, skulle ha säkrat sin finansiering för en första omgång bolån. Detta med hjälp av drygt 2 miljarder kronor från internationella storbanken Credit Suisse. 

Men förhoppningarna har alltjämt hamnat på skam. 

Tvivlarna finns nu inte bara bland de bolånetagare som anmält sitt intresse. Även flera av Enklas delägare har sålt tillbaka sina andelar till grundaren och vd:n Alexander Widegren.

Ännu en pusselbit landade under tisdagen, då det blev känt att nischbanken Collector tagit en kreditsmäll på 800 Mkr och bestämt sig för att sälja hela portföljen med startupbolag inom Collector Ventures.

Det är inte en av de mest kommersiellt framgångsrika investeringar vi gjort om man säger så.

Läs mer: Collector dumpar startupportföljen – Lena Apler tror på värdeökning

Det rör sig om ett par dussin bolag. Men när Di Digital tar en titt i portföljen, och jämför den med Collector Ventures innehav i somras, står det klart att ett bolag saknas. 

”Vi sålde våra andelar i Enkla redan i november eller december i fjol. Bolaget har inte utvecklats på det sätt vi hoppats och då var det bättre att göra en exit”, säger Lena Apler, som är Collectors grundare och ordförande i Collector Ventures. 

Är det grundaren och vd:n Alexander Widegren som köpt era andelar?

”...Ja.”

Collector Ventures har ägt andelar i Enkla när bolaget fortfarande hette Lånbyte.

Lena Apler vill inte uppge hur mycket man sålt för, eller huruvida man gjort en förlust. Men mycket tyder på att det varit en dålig affär. 

”Det är inte en av de mest kommersiellt framgångsrika investeringar vi gjort om man säger så”, säger hon. 

När Di Digital når Alexander Widegren är han på Världsekonomiskt forum i Davos där han bland annat arrangerar en svensk lunch som Prins Daniel ska delta i. Per sms bekräftar han att både Collector och mediekoncernen Bonnier valt att sälja sina andelar i Enkla till honom. 

”När Bonnier sålde sin portfölj ville Collector också sälja”, säger han.

Du köpte alla deras aktier?

”Ja, innan Håkan Roos köpte hela portföljen.”

Alexander Widegren vill inte uppge några summor. Men han säger sig idag äga 56 procent av Enkla, direkt och via sin familj. 

Affären han syftar på, med Håkan Roos, skedde i somras. Då meddelade mediekoncernen Bonnier att man hade sålt sina innehav i de 27 techbolag som ägdes via NFT Ventures, som i sin tur samarbetar med Collector Ventures.

En dryg månad senare framkom det att miljardären Håkan Roos blivit NFT Ventures nya finansiär. Flera källor uppgav samtidigt för Di Digital att Bonnier fick mellan 100 och 135 miljoner kronor för techportföljen. Det är betydligt lägre än de 240 Mkr som Bonnier investerade i NFT Ventures mellan 2014 och 2019. Dock bestod den summan delvis av annonsutrymme i koncernens titlar.

Läs mer: Miljardären köper Bonniers fiaskoportfölj

På frågan om när Enkla ska lansera sin tjänst är han lika optimistisk som alltid. 

”Allt är på plats! Det vi behöver är nu är rätta partners i ekosystemet som kan stödja oss hela vägen fram. Så jag tror 2020 är vårt år!”, skriver Alexander Widegren i ett sms från Davos. 

Fotnot: Mediekoncernen Bonnier äger även Dagens industri.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera