Hoppa till innehållet

Lena Apler om Klarnas nya giv: ”Bra med fler disruptiva banker”

Collector Bank-grundaren Lena Apler välkomnar Klarnas beslut att bli bank. Avanzas före detta vd Nicklas Storåkers tonar dock ner innebörden av betalbolagets banktillstånd.

Collector Bank-grundaren Lena Apler.
Collector Bank-grundaren Lena Apler.

Under måndagen stod det klart att betalbolaget Klarna beviljats banklicens av Finansinspektionen. Lena Apler, grundare och tillförordnad vd för Collector Bank, var tidig med att gratulera sin branschkollega, Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski.

Läs mer: Klarna blir bank: "Vi ska omforma sektorn"

”Det är jättekul! Jag vet att ansökan varit en lång och mödosam process. Så jag gratulerar Klarna! Det är bra med fler disruptiva banker som hjälper kunderna se banksektorn på nytt sätt”, säger hon. 

Jag tror många är trötta på storbankerna.

Lena Apler beskriver Sebastian Siemiatkowski som en personlig vän hon har sporadisk kontakt med. Båda är aktiva i branschorganisationen Swedish Fintech Association och utbyter ofta idéer och tankar. 

”Vi försöker exempelvis övertyga FI att molntjänster är bra. 2017 är det bra att inte ha alla servrar i huset”, säger hon.

Vad förväntar du dig av Klarna Bank?

”Jag vet att Sebastian har stora ambitioner. Nu vill han bli bankvärldens Ryanair. Det kanske han kan bli. Men både flyg- och banksektorn är hårt reglerade”.

Hur påverkas Collector Bank av beskedet?

”Jag tror det snarast är bra. Branschen behöver fler aktörer. Vi är ju inte ute i Europa eller USA, utan håller oss till Norden. Vidare har vi mycket fokus företag. Det blir väl en del konkurrensen på privatsidan kanske.”

Vem utmanar Klarna främst?

”Det är väl storbankerna. Men det finns en stor tröghet på marknaden och folk är rädda för att bryta sin relation. När EU-direktivet PSD2 träder i kraft nästa år blir det lättare. Då äger du som kund din bank-data och bestämmer om andra får ta del av den. Då kan man byta bank med ett klick. Jag tror många är trötta på storbankerna och skulle välkomna ett fräscht, nytt alternativ, särskilt unga”, säger hon.

Det formella steget till bank är då egentligen ganska litet.

Nicklas Storåkers, vd för Avanza Bank mellan åren 1999-2011, påpekar att det är en intressant satsning men tonar ner själva innebörden av att Klarna får banktillstånd.

”Klarna var ju redan ett keditmarknadsbolag. Det formella steget till bank är då egentligen ganska litet”, säger han.

Foto:
Nicklas Storåkers, ordförande för sparappen Tink.

Läs mer: Analys: ”Därför är Klarna inte längre en startup”

Nicklas Storåkers menar att Klarnas planer om att erbjuda kortbetalningar och lönekonton är i linje med bolagets tidigare inriktning mot betalningar och konsumentkrediter.

”Bankernas relation till konsumenter står på tre ben: spara, betala och låna. Att introducera transaktionskonton och kortbetalningar låter inte som ett stort steg för Klarna. Man har fortfarande inga tjänster på sparområdet förutom inlåning och när det gäller lån är det ju fortfarande bostadslån som är den stora marknaden”, säger han.

Samtidigt betonar han att inga vare sig nya eller gamla banker kan hoppas på att äga hela kundrelationen idag.

”Många banker har ett monogamt förhållande med kunden som mål, men faktum är att det handlar om polygami. Kunder har typiskt sett relationer med flera banker”, säger han.

Kan Klarna utmana storbankerna på sikt?

”Länsförsäkringar och Skandiabankens satsningar visar att det är förhållandesvis lätt att få kunder att öppna lönekonton men betydligt svårare att få över den faktiska löneinbetalningen. Samtidigt var det dyrare att utmana för tio år sedan, på grund av kostnaderna för att vara en del av bankomat-systemet. Kontantuttag är ju allt mindre viktiga idag.”

Kan bankernas Swish-system vara ett hinder idag?

”Det får du fråga Swish om. Men jag utgår ifrån att Klarna kan ansluta sig till Swish om man vill.”

Nicklas Storåkers är idag vd för Pricerunner, ordförande i e-handelsbolaget Designonline och ordförande för ekonomiappen Tink. Han har även investerat i en rad andra startupbolag inom fintech som Lysa, Froda och The Payment House.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera