Hoppa till innehållet

Lendo-utmanaren Advisa digitaliserade sig ur krisen

För två år sedan tvingades Lendo-konkurrenten Advisa att säga upp hälften av personalen. Nu är låneförmedlaren tillbaka på grön kvist, bland annat genom en digitalisering av marknadsföringen.

Advisa-gänget från vänster: Fredrik Lundahl, vd, Siamak Ayani, affärsutvecklingschef, Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd, Philip Berman, marknadschef.
Advisa-gänget från vänster: Fredrik Lundahl, vd, Siamak Ayani, affärsutvecklingschef, Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd, Philip Berman, marknadschef.

Det var sommaren 2015 som Di kunde avslöja att låneförmedlaren Advisa skulle säga upp cirka 40 procent av sina 85 medarbetare, till följd av låg lönsamhet och ökad konkurrens. I slutändan sa man upp halva personalstyrkan. Främst var det bolagets telefonförsäljare som fick gå.

”Vi insåg att framtiden för branschen var digital. Kunderna ville få hjälp online. Vi gjorde en strategisk omställning för att öka effektiviteten och kunna ska upp verksamheten och hjälpa fler kunder spara pengar på sina lån”, säger Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd i Advisa (NTL).

Han grundade bolaget 2011 ihop med Rasmus Adler Wahlberg. Till att börja med var affärsidén att hjälpa kunder att hitta marknadens bästa låneerbjudanden.

”Idag har vi samarbeten med ett 20-tal banker och långivare. Ett exempel är SEB men vi samarbetar även med ett flertal nischbanker”, säger Kristoffer Lindqvist.

De senaste två åren har bolaget fokuserat på att digitalisera sin marknadsföring, bredda sitt bankerbjudande och trimma den digitala processen. Istället för att marknadsföra sig via telemarketing använder man sig nu av Google och olika onlinesamarbeten.

Satsningarna har lyckats. Under 2016 spås omsättningen öka med 15 procent till cirka 60 miljoner kronor. Dessutom vänds fjolårets förlust på 4,1 Mkr till en vinst på 6 Mkr, enligt bolagets egen, preliminära uppskattning.

”Drivande bakom lyftet är i grunden en kombination av två faktorer. Den ena är att vi lyckats ändra till en mer skalbar modell som fokuserar på att attrahera kunder genom digital marknadsföring. Den andra, och kanske främsta anledningen, är den kundnytta vi skapar genom att konkurrensutsätta banker för att förbättra lånevillkor åt kunder”, säger Kristoffer Lindqvist.

Han hävdar att Advisa i genomsnitt har lyckats spara 37 000 kronor åt de kunder som de hjälper att omförhandla villkoren.

”Det handlar om alla lån, utom bolån och summan gäller besparingar under hela lånens löptid. En majoritet av lånen vi omförhandlar gäller bilar, båtar och andra kapitalvaror”, säger Kristoffer Lindqvist.

Han tror trenden att konkurrensutsätta sin bank kommer att fortsätta.

”Om räntan går upp tror vi att allt fler kunder kommer att få att vilja omförhandla sina lån och de flesta kommer vilja göra detta digitalt. Därför fokuserar vi majoriteten av våra resurser på att bygga den mest kundvänliga tjänsten helt online. För att öka takten har vi precis tagit in 8 miljoner kronor i lån och anställt en grupp talangfulla utvecklare specialiserade på kundorienterade digitala processer. Vi ser även över möjligheten att öka takten ytterligare genom olika former av finansiering”, säger han.

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera