Annons

Lendos grundare pressar priser på it-produkter – tar in 17 miljoner

Matteo Poropat, Thomas Hjelm och Andreas Jakubowicz vill pressa priserna på it-produkter.
Matteo Poropat, Thomas Hjelm och Andreas Jakubowicz vill pressa priserna på it-produkter. Foto: Press
Pressa vill pressa priserna på it-produkter med sin nya offerttjänst. Lendogrundaren Thomas Hjelm är med på tåget – och han ser likheter mellan sitt gamla företag och det nya. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Pressa är en offerttjänst för inköp av it-produkter. Den riktar sig till privata bolag samt offentlig sektor och erbjuder dem möjligheten att jämföra erbjudanden från leverantörer.

”Om ett företag vill köpa in en mobil eller flera hundra, så kan de skicka in en förfrågan på vår tjänst. Och då får de ett antal offerter tillbaka från våra leverantörer. Du behöver inte ringa runt, utan här gör du allt på ett par klick. Tjänsten är som en hybrid mellan Lendo och Offerta”, säger Andreas Jakubowicz, medgrundare till Pressa.

Användarna kan kostnadsfritt jämföra leveranstid, betalningsvillkor och pris mellan upp till sex offerter från de 60-tal olika it-leverantörer som är kopplade till tjänsten. Det är från leverantörerna, som betalar en avgift varje gång de svarar på en förfrågan, som Pressas intäkter kommer från. 

Efter att ha testat sin plattform i flera betaomgångar lanserades tjänsten på riktigt tidigare i september. Under året har Pressa tagit in 17 miljoner kronor i kapital där Lars Thunell, tidigare koncernchef på SEB och verksam inom Världsbanken, samt Per Axelson, medgrundare av Lannebo Fonder, är två investerare som sticker ut. 

”Pengarna kommer främst gå till produktutveckling, sälj och marknadsföring”, säger Andreas Jakubowicz.

Trots att Pressa är nytt uppger företaget att flera aktörer redan använt sig av tjänsten. Bland annat har den varit populär bland flera skolor. Den mest namnkunniga köparen har hittills varit butikskedjan Ur & Penn.

Styrelseordförande i Pressa är Thomas Hjelm, medgrundare av Lendo. Han vet vad för framtid företaget kan ha om det blir framgångsrikt. Lendo samlar konsumentlån och har sedan starten 2007 blivit en vinstmaskin, med rörelsemarginaler runt 40 procent, och ägs numera av Schibsted.

”Jag sitter på erfarenheten från Lendo, som är samma typ av marknadsplats. 2008 var vi i samma fas som vi är i nu med Pressa. Vi bygger på samma sätt”, säger Thomas Hjelm.

Styrelseordföranden menar att det kan gå snabbt för företaget. Han förutspår att Pressa kommer vara lönsamt redan nästa år. 

”När det väl började med Lendo och folk började prata med varandra om tjänsten, då spred det sig väldigt snabbt. Därför är det svårt att budgetera för hur bra det kommer gå för Pressa. Tjänsten är så enkel och kostnadsfri. Jag tror väldigt mycket på oss.”

I årets två investeringsrundor har den största investeraren varit Maropost, ett kanadensiskt teknikföretag som tagit fram en plattform för marknadsföring. Det drivs av Ross Paquette, som numera bor deltid i Sverige efter att flyttat ihop med den svenska influencern Molly Rustas.

Maropost uppger att de tror på en tillväxt som på sikt kommer ta Pressa vidare utanför Sveriges gränser, en målsättning som grundaren Andreas Jakubowicz delar.

”Vi ska först växa i Sverige och Norden, sedan siktar vi vidare internationellt. Vi vill bli en ledande marknadsplats för företag och offentlig sektor”, säger Andreas Jakubowicz.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer