Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Lifesum växer med 44 procent: ”Vår strategi är att bli större i USA”

Lifesums vd Henrik Torstensson.
Lifesums vd Henrik Torstensson.
Hälsoappen Lifesum omsatte 79 miljoner kronor under senaste räkenskapsåret. Förlusten ökar också – men inte lika fort. ”Så länge antalet medlemmar och försäljningen växer är det vår plan att investera”, säger vd:n Henrik Torstensson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska appen Lifesum är bland de 20 mest populära hälso- och livsstilsapparna i USA, enligt App Annie. Stockholmsbolaget har lockat till sig 140 miljoner kronor i riskkapital och passerade i april i år 20 miljoner registrerade användare.

Även intäkterna växer, enligt Lifesums färska årsredovisning. Hälsoappen omsatte 79 miljoner kronor under sitt senaste räkenskapsår, som avslutades i april i år. Det motsvarar en tillväxt på 44 procent, vilket dock är lägre än föregående års 66 procent.

”Vår strategi är att växa och att göra det i USA. Då tar vi kostnader och investeringar för att kunna göra det,” säger Henrik Torstensson, Lifesums vd och medgrundare.

USA är enligt honom Lifesums största marknad.

Vi låter inte redovisningseffekten bestämma

”Så länge antalet medlemmar och försäljningen växer och produkten blir bättre är det vår plan att investera i den”‚ säger Henrik Torstensson.

Läs mer: Därför är hälsa det hetaste området inom tech

Lifesum går fortfarande back. I det färska bokslutet stannar minusresultatet på 31 Mkr. Förlusten, som under föregående period växte med hela 300 procent, ökade detta år med 25 procent.

”Vi tittar på var vi kan göra de bästa investeringarna. Vi vill bygga en bra tjänst och en bra produkt på längre sikt. Vi låter inte redovisningseffekter bestämma hur vi ska investera så länge vi ser att det ger resultat i försäljning, produkt, marknad eller partnerskap”, säger Henrik Torstensson.

Lifesums app hjälper användarna att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. I april i år hade appen 20 miljoner registrerade användare.

Bolaget värderades till nära 400 miljoner kronor vid en investeringsrunda i fjol. Bland Lifesums investerare finns Nokia Growth Partners, Bauer Media och Sparklabs Global Ventures.

Läs mer: Lifesum-doldisar storsäljer och vill starta nytt


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post