Hoppa till innehållet

”Likställ inte fattiga startups med Spotify”

Svenska startups är inte lika med jättar som Spotify och Facebook. De flesta av oss är fattiga som kyrkråttor, går utan lön och kämpar mot tuffa villkor. Det skriver Annika Lidne, entreprenör och rådgivare till SUP46, i ett svar till Fredrik Wass.

Annika Lidne, vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till svenska startupmanifestet.
Annika Lidne, vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till svenska startupmanifestet.Foto: Tobias Björkgren Photography

Fredrik Wass skriver att den svenska startupsektorn har ett pr-problem. Sektorn består, enligt honom av startups med “miljarder i riskvilligt kapital, näringslivets starkaste aktörer samt hela det politiska etablissemanget i ryggen”. Det är lätt att tolka det som att han hävdar att alla startups är i samma sits som fenomen som Spotify eller Klarna.

Det är intressant att det kallas ett pr-problem när svenska startups uppmärksammar politiker och allmänhet på att vi har sämre villkor än i andra länder. När fackföreningar eller storföretag gör detsamma så kallas det för kamp för rättvisa, näringspolitik eller möjligen politisk lobbying.

De flesta grundare tjänar betydligt sämre än om de haft ett vanligt jobb

Spotifys grundare skrev i april ett uppmärksammat öppet brev med ett antal viktiga förutsättningar för att kunna stanna och utveckla sitt företag i Sverige. Brevet skapade uppmärksamhet och många i media och i sociala medier tyckte att rika entreprenörer inte borde uttala sig.

Spotify är inte lika med svenska startups. De flesta svenska startups kämpar med sämre villkor än i konkurrerande länder – betydligt sämre tillgång på tidigt såddkapital, sämre möjligheter att låta tidiga medarbetare bli en del av företaget, sämre möjligheter till boende till rimliga kostnader (eller boende överhuvudtaget) och en mycket liten inhemsk marknad.

De flesta grundare och tidiga anställda tjänar betydligt sämre (eller inget alls) än om de haft ett vanligt jobb. Att starta ett nytt företag innebär mycket långa arbetsveckor, ingen semester och ingen garanti att lyckas. Tvärtom visar statistiken att man oftast misslyckas.

Den insikten, om risktagandet, finns sällan hos tjänstemän, politiker och allmänhet.

Fredrik Wass har helt rätt i att politiker gärna solar sig i glansen av framgångsrika startups som lyckats trots att politikerna lägger hinder i vägen, inte tack vare en framgångsrik företagspolitik. Historiskt har Sverige varit uselt på att få små företag att växa sig stora. Sedan slutet på andra världskriget är H&M det enda svenska exemplet på ett nytt, globalt företag.

Insikter om risktagandet finns sällan hos tjänstemän, politiker och allmänhet

Det normala idag är istället att startups, liksom kommersiellt gångbar forskning, säljs till utlandet redan på ett mycket tidigt stadium.

Om Spotify skulle flytta utomlands på grund av det som grundarna publikt redovisat som stora problem: bristen på bostäder, bristen på talang och bristen på vettiga personaloptioner; så sänder det en tydlig signal till både svenska startups, inhemska och utländska investerare liksom utländsk talang som idag kommer till Sverige för att få jobba i våra fantastiska startupsektor: Små företag kan inte växa upp och bli stora i Sverige.

Sverige är inte San Francisco och svenska startups i framförallt Stockholm och Malmö kan inte jämföras med Silicon Valley-jättar som Google, Apple, Facebook, Twitter, Uber, Airbnb och andra. Svenska startups kan inte heller hållas ansvariga för vad våra amerikanska kollegor gör, eller hur de framställs i skruvade TV-serier.

Svenska entreprenörer är inte några top dogs. Vi är i allmänhet fattiga som kyrkråttor och väldigt många som jobbar i sektorn med att skapa uppmärksamhet, lyfta frågor, göra lobbying mot politiker, vara mentorer eller stötta startupentreprenörer, gör det gratis.

Vi vill gärna stanna. Vi vill bo här.

Svenska entreprenörer kommer att fortsätta att innovera och bygga företag. Den fråga som allmänhet och politiker ska ställa sig är om vi ska göra det här i Sverige, eller göra det någon annanstans.

Vi vill gärna stanna. Vi vill bo här. Det vi drömmer om är att Sverige blir världens mest startupvänliga land där alla som vill också vågar ta steget att starta sitt eget företag och förverkliga just sin dröm. Där det finns ett ekosystem av ängelinvesterare som som återinvesterar sin vinst, sin kunskap och sin erfarenhet i nya företag. Oavsett om resultatet blir en internationell enhörning eller ett litet, innovativt företag som ger andra människor jobb.

Fredrik, hjälper du oss att uppfylla den drömmen?

Annika Lidne

@annika

Vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till det svenska startupmanifestet.


Detta är en debattartikel. Vill du också skriva för Di Digital? Hör av dig på digital@di.se!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera