Fredrik Wass skriver att den svenska startupsektorn har ett pr-problem. Sektorn består, enligt honom av startups med “miljarder i riskvilligt kapital, näringslivets starkaste aktörer samt hela det politiska etablissemanget i ryggen”. Det är lätt att tolka det som att han hävdar att alla startups är i samma sits som fenomen som Spotify eller Klarna.
Det är intressant att det kallas ett pr-problem när svenska startups uppmärksammar politiker och allmänhet på att vi har sämre villkor än i andra länder. När fackföreningar eller storföretag gör detsamma så kallas det för kamp för rättvisa, näringspolitik eller möjligen politisk lobbying.
De flesta grundare tjänar betydligt sämre än om de haft ett vanligt jobb
Spotifys grundare skrev i april ett uppmärksammat öppet brev med ett antal viktiga förutsättningar för att kunna stanna och utveckla sitt företag i Sverige. Brevet skapade uppmärksamhet och många i media och i sociala medier tyckte att rika entreprenörer inte borde uttala sig.
Spotify är inte lika med svenska startups. De flesta svenska startups kämpar med sämre villkor än i konkurrerande länder – betydligt sämre tillgång på tidigt såddkapital, sämre möjligheter att låta tidiga medarbetare bli en del av företaget, sämre möjligheter till boende till rimliga kostnader (eller boende överhuvudtaget) och en mycket liten inhemsk marknad.
De flesta grundare och tidiga anställda tjänar betydligt sämre (eller inget alls) än om de haft ett vanligt jobb. Att starta ett nytt företag innebär mycket långa arbetsveckor, ingen semester och ingen garanti att lyckas. Tvärtom visar statistiken att man oftast misslyckas.
Den insikten, om risktagandet, finns sällan hos tjänstemän, politiker och allmänhet.
Fredrik Wass har helt rätt i att politiker gärna solar sig i glansen av framgångsrika startups som lyckats trots att politikerna lägger hinder i vägen, inte tack vare en framgångsrik företagspolitik. Historiskt har Sverige varit uselt på att få små företag att växa sig stora. Sedan slutet på andra världskriget är H&M det enda svenska exemplet på ett nytt, globalt företag.
Insikter om risktagandet finns sällan hos tjänstemän, politiker och allmänhet
Det normala idag är istället att startups, liksom kommersiellt gångbar forskning, säljs till utlandet redan på ett mycket tidigt stadium.
Om Spotify skulle flytta utomlands på grund av det som grundarna publikt redovisat som stora problem: bristen på bostäder, bristen på talang och bristen på vettiga personaloptioner; så sänder det en tydlig signal till både svenska startups, inhemska och utländska investerare liksom utländsk talang som idag kommer till Sverige för att få jobba i våra fantastiska startupsektor: Små företag kan inte växa upp och bli stora i Sverige.
Sverige är inte San Francisco och svenska startups i framförallt Stockholm och Malmö kan inte jämföras med Silicon Valley-jättar som Google, Apple, Facebook, Twitter, Uber, Airbnb och andra. Svenska startups kan inte heller hållas ansvariga för vad våra amerikanska kollegor gör, eller hur de framställs i skruvade TV-serier.
Svenska entreprenörer är inte några top dogs. Vi är i allmänhet fattiga som kyrkråttor och väldigt många som jobbar i sektorn med att skapa uppmärksamhet, lyfta frågor, göra lobbying mot politiker, vara mentorer eller stötta startupentreprenörer, gör det gratis.
Vi vill gärna stanna. Vi vill bo här.
Svenska entreprenörer kommer att fortsätta att innovera och bygga företag. Den fråga som allmänhet och politiker ska ställa sig är om vi ska göra det här i Sverige, eller göra det någon annanstans.
Vi vill gärna stanna. Vi vill bo här. Det vi drömmer om är att Sverige blir världens mest startupvänliga land där alla som vill också vågar ta steget att starta sitt eget företag och förverkliga just sin dröm. Där det finns ett ekosystem av ängelinvesterare som som återinvesterar sin vinst, sin kunskap och sin erfarenhet i nya företag. Oavsett om resultatet blir en internationell enhörning eller ett litet, innovativt företag som ger andra människor jobb.
Fredrik, hjälper du oss att uppfylla den drömmen?
Annika Lidne
Vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till det svenska startupmanifestet.
Detta är en debattartikel. Vill du också skriva för Di Digital? Hör av dig på digital@di.se!