I slutet av november lanserade amerikanska jätten Lime sina scootrar i Stockholm. Sverige är en del av en större strategi att överta Europa där Lime är en av aktörerna i kriget om elscootrarna.
”Just nu kör vi en mjukstart. Vi vill testa och se hur det funkar i Stockholm genom att ta in all data för att bygga vidare från det. Strategin är att finnas i alla urbana miljöer i Sverige”, säger Limes Sverigechef Mike Parishaian i en intervju med Di Digital.
Läs mer: Voi får se upp – nu kommer amerikanska jätten till Stockholm
Under måndagen meddelade bolaget att man utökar från Stockholm och även öppnar upp i Malmö. Det innebär att strategin om att ta fler platser i Sverige redan är igång.
Elscootrar och nya transportsätt ses som en stor tillväxtmarknad av en rad stora investerare. Bolagen har under kort tid lyckats säkra stora investeringar och därmed höga värderingar.
Men intresset för scootrarna kan ha avstannat något. Enligt Wall Street Journal ska både Lime och den amerikanska konkurrenten Bird, sänka sina mål för framtida kapitalinjektioner.
Tidningen skriver att Lime nu uppger för investerare att det söker en värdering på mellan 2 och 3 miljarder dollar, motsvarande 18 till 27 miljarder kronor. Tidigare ska bolaget ha velat ha en värdering på 4 miljarder dollar, enligt tidningens källor.
En av Limes backare är Skypegrundaren Niklas Zennström, vars VC-bolag Atomico gick in i bolaget i somras under en kapitalrunda på totalt 335 miljoner dollar.
Läs mer: Niklas Zennström går med i elscooterstriden
Konkurrensen i Sverige utgörs än så länge av svenskgrundade Voi Technologies som lanserade sina elscootrar på Stockholms gator i augusti. Voi tog nyligen in 452 miljoner kronor i en ny runda för att lansera i flera europeiska städer där Lime redan finns.
”Vi älskar konkurrenter och växer av dem. Finns det inga konkurrenter på marknaden så stannar den”, säger Mike Parishaian.
Sverige är litet, hur många scooterbolag kan få plats här?
”Det beror på hur marknaden reagerar på scootrar, hur folk tänker kring hur de ska ta sig från punkt a till b. Just nu tycker jag att det är en bra balans.”
Så fler bolag skulle innebära problem?
”Det får vi se. Sverige och svenskarna är väldigt mottagliga för tech och miljövänliga transportsätt. Just nu är det bra balans, men det här är bara början. Vi får se om fler kommer hit.”
Läs mer: Cristina Stenbeck går in i elscooterbolaget – Voi tar in 452 miljoner
En stad där elscooter-striden kommer vara som mest intensiv i Europa är antagligen Paris. Lime pekade ut staden som den första för bolaget att lansera i Europa och Paris står som modell för hur scootrarna ska lanseras även i Sverige, berättar Mike Parishaian.
”Vi har många marknader just nu där vi är igång i Europa. Vi tittar mycket på Paris, den största marknaden i Europa och världen.”
Lime var ett av bolagen som var med under den näst intill våldsamma lanseringen i USA. Städer på västkusten flödades med scootrar vilket ledde till stor irritation och motreaktioner.
Bolagen resonerade så att det handlade om att gå före regelverket och utmana lagstiftaren så att bestämmelserna kring elscootrar kunde införas, en strategi som känns igen från bland andra taxitjänsten Uber. Men enligt Mike Parishaian har Lime en annan strategi för lanseringen i Europa.
Läs mer: Miljardvärderade scootern kommer till Europa
”Vi måste alltid prata med staden och få okej från dem. Vi måste ha bra relation med städerna, om vi inte får okej så kör vi inte ut scootrarna i och med att det blir problem för alla. Då kommer vi få en dålig relation med städerna”, säger han.
Några omfattande negativa reaktioner har det inte blivit i Stockholm och Sverige än så länge. Tidigt kunde bolaget skicka ut bilder på ett leende trafikborgarråd signerat Daniel Helldén (MP) på en av Limes scootrar.
Lime vill inte berätta hur många som färdats med bolagets scootrar såhär långt. Just nu tar man 10 kronor för att låsa upp scootern och sedan 3 kronor per minut, det är dubbla minutpriset jämfört med Voi Technology.
Lanseringen i november var enligt Mike Parishaian en mjukstart inför våren, dels för att kunna samla in data om användarnas rörelsemönster i staden. Det betyder också att den stundande vintern kan innebära att man helt försvinner från gatorna under en tid.
”Trygghet och säkerhet är väldigt viktigt för oss. Om det är is ute och fem centimeter snö så kommer vi minska antal scootrar som finns på gatan eller ta bort dem helt”, säger Mike Parishaian.