Hoppa till innehållet

Linas matkasse slukar norsk konkurrent

Linas matkasse växer i Norden. Genom en fusion ska omsättningen och antal kunder i Norge dubbleras. ”Det är en volymfråga”, säger vd och grundaren Niklas Aronsson.

Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008. Foto: Jack Mikrut
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008. Foto: Jack Mikrut

Det är Linas dotterbolag Adams matkasse som enligt plan ska gå ihop med matkasseföretaget Godlevert. På så dubbleras omsättningen i Norge till närmare 700 miljoner kronor och antalet kunder ökar till närmare 60.000.

”Det är en volymfråga. Vi är en liten spelare på marknaden. Den omsättning vi har haft jämfört med de stora aktörerna i dagligvaruhandeln är en bråkdel, och ändå ska vi kunna konkurrera med dem. Man behöver volym för att kunna stå upp”, säger vd Niklas Aronsson, som grundade bolaget 2008 med sin syster Lina Gebäck.
Affären måste godkännas av norska konkurrensverket.

”Dealen är klar, nu avvaktar vi bara det formella godkännandet”, säger Niklas Aronsson.

Läs även: Norska ägare kliver in i Linas Matkasse

De två norska bolagen blir helägda av Linas matkasse, men ska fortsätta att drivas under separata varumärken.

”Bolagen har lite olika profiler. Godtlevert har inriktat sig mer på lågprissegmentet.”

Linas matkasse omsatte totalt omkring 1,1 miljard kronor i fjol, men har inte än gått ut med någon resultatsiffra.

”Vi var lönsamma förra året”, säger Niklas Aronsson.

Hur ser målen ut 2017?
”Vi har en ambitiös plan framåt och vill bli en långsiktig nordisk aktör. Förra året gick vi in i Finland och Danmark och nu har vi stärkt vår position i Norge.”

Som Di har rapporterat har tillväxten för middagslösningar bromsat in. Online ökade kategorin med bara 15 procent i fjol, medan lösplock, där kunden själv väljer ut varor för leverans, ökade med 44 procent.

Är middagskassarnas bästa tid förbi?
”Vill man äta mat hemma varje dag är det här en fantastisk tjänst. Det är långt ifrån över. Men vi hade kanske kunnat växa ännu mer.”

Ni har pekats ut som börskandidat, hur ser de planerna ut?
”Vårt enda fokus är att bygga ett jättefint bolag som växer och är lönsamt. Sedan är det tajmning vad framtiden har för oss. Vilket håll vi ska gå återstår att se och har med många faktorer att göra”, säger Niklas Aronsson.

Läs mer: Uppgifter: Linas matkasse sneglar mot börsen

Svenska riskkapitalbolaget Creandum och tyska Acton Capital blev delägare i Linas matkasse 2011. 2015 blev norska riskkapitalbolaget Herkules Capital ny minoritetsägare. Grundarna Niklas Aronsson och Lina Gebäck är tillsammans den största ägaren i bolaget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera