Annons

Linas matkasse spränger miljardvallen – hungrar efter nya uppköp

Grundarna bakom Linas Matkasse, syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck.
Grundarna bakom Linas Matkasse, syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck. Foto: Jack Mikrut
Linas matkasse omsätter mer än 1 miljard kronor på årsbasis. Nu hungrar man efter fler matkassar i andra länder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sveriges största matkassebolag fortsätter att redovisa en aptitlig kombination av vinst och hög tillväxt.

Under 2015 steg omsättningen med 44 procent till närmare 970 miljoner kronor. Och under första kvartalet passerade man en miljardomsättning på årsbasis.

Vi är ganska ensamma om att vara lönsamma

”Vi kommer att ha tvåsiffrig tillväxt även i år”, säger vd:n Niklas Aronsson, som grundade bolaget med sin syster Lina Gebäck.

Linas matkasse redovisar även en rörelsemarginal på 6 procent. Det är två procentenheter bättre än året dessförinnan.

”Vi är ganska ensamma om att vara lönsamma i den här sektorn”, säger Niklas Aronsson.

I Sverige, som är bolagets största marknad, ökade intäkterna med 20 procent till 645 miljoner kronor.

Framgångarna i Norge har gett oss mersmak

Tillväxten i Sverige är därmed inte lika stark som för konkurrenten Mathem, som i fjol växte med cirka 60 procent till en omsättning på 720 Mkr.

Mathem går visserligen med förlust, men många analytiker tror ändå att matkassebolag får svårt att växa i takt med konkurrenter som erbjuder en kombination plockvaror och middagslösningar på nätet.

Läs mer: Mat.se: ”Vi är snart lönsamma”

Slutar detta med att ni går samman med ett livsmedelsbolag?

”Just nu ligger allt fokus på att utveckla vår affär på befintliga och nya marknader. Men vi har utvecklat konceptet också, med lanseringen av Linas matbutik. Det är en tjänst som låter kunderna komplettera matkassen med mjölk, ost och annat”, säger Niklas Aronsson.

Linas Matbutik presenteras på webbsidan.

Bolagets verksamhet i Norge började med ett köp av en mindre konkurrent. Nu vill Niklas Aronsson göra fler affärer.

”Vi har bra koll på matkassar runt om i världen och för samtal med flera aktörer. Framgångarna i Norge har gett oss mersmak”, säger han.

Vilka länder vill ni expandera i?

”Det behöver inte vara de stora volymerna. Det viktiga är att vi hittar rätt team. Klart det vore skönt att investera i marknader som ligger nära, men det är många parametrar att ta hänsyn till.”

Förra sommaren förekom många spekulationer om ett uppköp eller en börsnotering av Linas matkasse. Axfood har bekräftat att man förhandlade om ett köp, men att priset blev för högt.

Det hela slutade med att det norska riskkapitalbolaget Herkules Capital köpte 30 procent av bolaget i slutet av juli 2015. Affären värderade Linas matkasse till cirka 900 Mkr.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies