Annons

På lilla Wetterhälsan handläggs 13 000 nätläkarbesök varje månad

Mats Siljehult, verksamhetschef på Wetterhälsan i Jönköping.
Mats Siljehult, verksamhetschef på Wetterhälsan i Jönköping.
Wetterhälsan i Jönköping har blivit centrum för ett stort skifte i vården. Di Digital har besökt den lilla vårdcentralen som varje månad handlägger 13 000 av den digitala vårdjätten Min Doktors nätläkarbesök.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Wetterhälsan i Jönköping är den största av tre vårdcentraler i samma koncern. Här tas det emot 15 000 fysiska besök per år. Men genom nätläkarbolaget Min Doktor tar de emot 13 000 besök i månaden. Det innebär att de handlägger tio gånger fler patienter digitalt än fysiskt. 

Min Doktor är underleverantör till oss på Wetterhälsan.

De digitala vårdtjänsternas popularitet har de senaste åren ökat med flera stora privata aktörer som Min Doktor, Kry och Doktor.se. Men framgången hos de digitala vårdaktörerna har också lett till kritik och diskussion över den ökande kostnaden som de orsakar landstingen. 2017 landade notan för de digitala vårdbesöken på 152 miljoner kronor för alla landsting, jämfört med 37,5 Mkr året innan. 

Läs mer: Miljardvärderingar: Kända investerare öser in pengar i nätläkare 

För att de digitala vårdbolagen ska få erbjuda sina tjänster måste de vara knutna till en fysisk vårdcentral som sköter det administrativa arbetet mellan regionen och vårdbolaget. I fallet Min Doktor samarbetar de med den privata vårdcentralen Wetterhälsan i Jönköping. Verksamhetschefen Mats Siljehult förklarar:

”Min Doktor är underleverantör till oss på Wetterhälsan när det kommer till digitala vårdbesök på distans, men vi är underleverantörer till Min Doktor när det kommer till administration.”

Det betyder att Min Doktor inte har någon personal på vårdcentralen, men att vårdbesöken som går genom deras app administrativt förädlas på Wetterhälsan till ett ersättningsbart besök. Det skickas sedan vidare till region Jönköping som i sin tur skickar fakturan vidare till patientens hemlandsting. Det är en del av den så kallade utomlänstaxan som under senare år förändrats kraftigt. 

Allt eftersom vi såg vilken karaktär de digitala vårdbesöken hade sänktes ersättningen för dem.

I maj 2017 halverades ersättningen till landstingen för de digitala vårdbesöken till 650 kronor efter ett förslag från SKL. De digitala vårdtjänsterna livnär sig på styckesersättning för besöken som sker via deras app. Medan fasta vårdcentraler har ett helhetsansvar för sina listade invånare och får en fast summa för att sköta det uppdraget. 

Wetterhälsan i Jönköping.
Wetterhälsan i Jönköping.

Emil Vallin, controller på Region Jönköpings län utvecklar:

”När de digitala nätläkartjänsterna kom fanns det ingen specifik prislista för just dem, så då fick de samma ersättning som en vårdcentral får för ett fysiskt besök.” 

”Allt eftersom vi såg vilken karaktär de digitala vårdbesöken hade sänktes ersättningen för dem. Problemet med ersättningsnivån handlar inte bara om ersättning per besök utan lika mycket om vilken vård som ska bedrivas digitalt. Min tolkning är att regionerna vill ha kvar digitala besöken men ingen vill heller egentligen betala för dem i dess nuvarande form, när de får betalt för enskilda besök men hittills inte gett den avlastning som regioner och vårdcentralerna har hoppats på.”

Wetterhälsan har samarbetat med Min Doktor sedan sommaren 2016 och har varit med under hela händelseutvecklingen som har skett mellan landstingen och de digitala vårdtjänsterna.  

”Allt som ska ingå i ersättningskostnaden börjar bli svårt att få med. Det är löner som ska betalas ut, administration och en it-stab som ska skötas. Sänks ersättningen ytterligare kan det helt döda systemet med digital vård”, säger Mats Siljehult. 

”Sänks ersättningen ytterligare kan det helt döda systemet med digital vård”

Att det blev ett samarbete mellan just Wetterhälsan och Min Doktor tror Mats Siljehult främst beror på att båda företagen såg möjligheterna med de digitala vårdbesöken. 

”Vi såg varandras potential och såg att ett samarbete kunde leda till bra affärer. Att vara entreprenör kräver ofta magkänsla och en leveransförmåga. Det är ingenting som en region kan leverera. Det handlar om att våga se möjligheterna.” 

Flera regioner i landet har utvecklat sina egna digitala vårdappar. I Jönköping kallas appen ”Bra liv nära” och är framtagen för att ge patienter möjlighet att träffa läkare via video på distans. Mats Siljehult tror dock inte att regionens app kommer att konkurrera med Min Doktor. 

Läs mer: Ygeman: Landstingen måste erbjuda nätläkarbesök

”Likheterna ligger i att det är ett besök som måste ha digital teknik för att kunna genomföras. Men skillnaden är enorm. Vi arbetar på ett helt annat sätt där patienten har kontakt med läkaren under en längre period och där läkaren kan handha flera patienter samtidigt. Jag tror att regionens tjänst kommer att ha en framtid inom återbesöksledet, men som vårdtjänst är videobesök i realtid väldigt långsam.” 

Leila Chanko, biträdande verksamhetschef, och Mats Siljehult, verksamhetschef på Wetterhälsan.
Leila Chanko, biträdande verksamhetschef, och Mats Siljehult, verksamhetschef på Wetterhälsan. Foto: Lina Alriksson

Även Emil Vallin ser potentiell återbesöksvård i nätläkarnas framtid: 

”Jag tror att de digitala besöken kommer att öka och vi måste få det att bli en naturlig del av vårdkedjan där bland annat återbesök ingår. Det handlar om att göra vården mer tillgänglig och effektiv men också om att ha en bra triangeringsfunktion där patienter som inte behöver besöka vårdcentralen hänvisas till egenvård istället. Här har de digitala aktörerna ett stort ansvar att inte marknadsföra vård hos dem bara för att man är lite förkyld och snorig.” 

Läs mer: Kry sänker priserna – tar efter konkurrentens kritiserade upplägg 

Nyligen gick nätläkartjänsten Kry ut med att de tänkte flytta sin verksamhet till Södermanland där patientavgiften är lägre än i Jönköping. Att även Min Doktor skulle tänkas flytta är någonting som Mats Siljehult inte oroar sig för. 

”Är det så att Min Doktor tvingas eller vill flytta sin verksamhet till ett annat landsting har jag respekt för deras affärer. Så länge allting går till med öppna kort har vi inga synpunkter på det.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies