Hoppa till innehållet

Spotify utvidgar sin gratisversion – aktien backar

En mer omfattande gratistjänst och en funktion som sparar på kundernas mobildata. Det presenterade Spotify på tisdagen i New York.

Spotifys team på Gramercy Theater. Från vänster: Kommunikationschef Dustee Jenkins; Troy Carter, chef för kreativa tjänster; produktchef Gustav Söderström; produktutvecklingschefen Babar Zafar.
Spotifys team på Gramercy Theater. Från vänster: Kommunikationschef Dustee Jenkins; Troy Carter, chef för kreativa tjänster; produktchef Gustav Söderström; produktutvecklingschefen Babar Zafar.Foto: Pontus Höök

Ryktena inför produktsläppet gällde allt från en ny app till egna högtalare. Det blev en mer omfattande gratistjänst med exempelvis 750 rekommenderade låtar per dag för den som inte betalar för Spotify.

Dessutom presenterade Spotify en funktion som minimerar användningen av mobildata. Den ska spela särskilt stor roll i länder som Vietnam, Brasilien och Mexiko där användarna till största del lyssnar på musiken via wifi-uppkopplingar.

Efter presentationen backade aktien på annars stigande amerikanska börser. Strax före klockan 18 svensk tid stod Spotify-aktien strax över 155 dollar, vilket var nära 2 procent under tisdagens öppningskurs.

Spotify rapporterar sina resultat för det första kvartalet den 2 maj.

Läs Di Digitals liverapportering:

Kl 15.24: Spotify har stigit en del på börsen senaste dagarna. Väntas alldeles strax öppna på 159 dollar. Ganska nära rekordet på 169 dollar.

Foto: Pontus Höök

Kl 15.29: Såhär ser det ut utanför Gramercy Theater på 23rd Street.

Kl 15.36: Gustav Söderström antyder att dagens släpp har att göra med artister och deras möjligheter att tjäna pengar på Spotify.

Det rör sig om samma tre grundprinciper som vanligt. ”Ubiquity” – alltså att Spotify ska finnas på alla enheter – är den första. Personaliserad musik är det andra benet.

Nu lanserar Spotify det Gustav Söderström, i en lite knackig inledning, kallar ”self-driving playlists”.

Spotifys tredje ben är freemium, alltså den reklamfinansierade gratistjänsten.

Gustav Söderström under presentationen i New York.
Gustav Söderström under presentationen i New York.

Kl 15.39: 90 miljoner av Spotifys användare använder gratistjänsten. Det är dessa som Spotify sedan gör betalande prenumeranter av.

Premiumtjänsten i mobilen är "top notch", enligt Söderström. Det är en mobile-first-produkt, säger han. Men gratisversionen är samma i dag som första versionen 2014.

Det som lanseras nu är alltså en ny gratisapp med många av funktionerna som finns i premiumvarianten. Det handlar om spellistefunktioner andra musikrekommendationer som tidigare inte varit tillgängliga på reklamtjänsten.

15.43: Nya on demand-licenser från skivbolagen gör så att gratislyssnare ska kunna lyssna på 750 rekommenderade låtar varje dag.

Det är ganska liten del av Spotifys katalog på över 30 miljoner låtar.

Spotifys nya gratistjänst ska driva tillväxten av betalande användare.
Spotifys nya gratistjänst ska driva tillväxten av betalande användare.

 

15.48: Spotifys aktiekurs öppnade en bit upp från måndagens stängningskurs. I början av Spotifys presentation ligger den mellan 158 och 159 dollar.

”Vi tycker inte att musikbranschen har haft en forskning- och utvecklingsavdelning tidigare. Det är vårt uppdrag”, säger produktchefen Gustav Söderström.

Nu pratar Spotifys tillväxtchef Babar Zafar:

Spotifys gratisanvändare kommer att få 15 spellistor med rekommenderade låtar baserat på deras Spotifys bedömning av deras musiksmak.

Detta handlar alltså om att Spotify tar större kontroll över rekommendationerna på plattformen. Det har varit en öm punkt för skivbolagen genom åren. Ju mer Spotify styr över musikutbudet, desto mer makt för bolaget över skivbolagen.

Kl 15.57: Spotify presenterar något som heter ”personalized playlisting”, där Spotify skickar låtrekommendationer när användaren skapar en spellista.

Spotify lanserar också en "data saver"-funktion som ska kunna kapa användarens datakostnader med upp till 75 procent. Detta är viktigt i marknader som Brasilien, Mexiko och Vietnam där Spotifys kunder i större utsträckning lyssnar via Wifi.

Kl 16.02: Nu kommer dagens mest karismatiske talare ut. Det är ännu en man (är ju oftast det när Spotify har presentation). Det är Troy Carter, chef för kreativa tjänster på Spotify, som är sista talare:

Troy Carter, chef över kreativa tjänster på Spotify.
Troy Carter, chef över kreativa tjänster på Spotify.Foto: Pontus Höök

Troy Carter hade inte många nyheter att komma med tyvärr. Nu blir det frågestund för Spotify – som befinner sig i en "quiet period" efter noteringen.

Kl 16.15: Marknaden verkar inte superimponerad av presentationen. Spotify är ner nära 2 procent (på en stigande börs):

Kl 16.18: Det kommer en fråga om att Spotify testar röststyrning. ”Vi är bara här för att prata om denna specifika lansering”, säger Gustav Söderström.

”Ni borde vänta er mer från oss, men vi kommer att berätta om det för er vid en sån här presentation.”

Quiet period indeed. Hela Spotifys historia har ju i princip varit tyst.

Troy Carter (tv), chef för Spotifys kreativa tjänster, och produktchefen Gustav Söderström.
Troy Carter (tv), chef för Spotifys kreativa tjänster, och produktchefen Gustav Söderström.

Ingen av Spotifys toppchefer vill säga huruvida artisternas kompensation kommer att växa som ett resultat av den här nya tjänsten. Beror på många olika avtal, säger Gustav Söderström.

Poddar kommer tydligen finnas på gratistjänsten precis som för premiumanvändare som betalar 100 kronor i månaden.

Kl 16.26: Varför betala för premiumtjänsten när gratisversionen är så mycket mer omfattande?

Gratisanvändarna får fortfarande reklam och det går inte att lyssna offline i samma utsträckning, säger Söderström, vars hår grånat lite sedan vi intervjuade honom 2016.

Kl 16.34: Och så var det slut med några ord från kommunikationschefen Dustee Jenkins:

”Vi som företag försöker bli mer transparenta. Detta är ett första steg.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera