Hoppa till innehållet

Spotify utvidgar sin gratisversion – aktien backar

En mer omfattande gratistjänst och en funktion som sparar på kundernas mobildata. Det presenterade Spotify på tisdagen i New York.

Spotifys team på Gramercy Theater. Från vänster: Kommunikationschef Dustee Jenkins; Troy Carter, chef för kreativa tjänster; produktchef Gustav Söderström; produktutvecklingschefen Babar Zafar.
Spotifys team på Gramercy Theater. Från vänster: Kommunikationschef Dustee Jenkins; Troy Carter, chef för kreativa tjänster; produktchef Gustav Söderström; produktutvecklingschefen Babar Zafar.Foto: Pontus Höök

Ryktena inför produktsläppet gällde allt från en ny app till egna högtalare. Det blev en mer omfattande gratistjänst med exempelvis 750 rekommenderade låtar per dag för den som inte betalar för Spotify.

Dessutom presenterade Spotify en funktion som minimerar användningen av mobildata. Den ska spela särskilt stor roll i länder som Vietnam, Brasilien och Mexiko där användarna till största del lyssnar på musiken via wifi-uppkopplingar.

Efter presentationen backade aktien på annars stigande amerikanska börser. Strax före klockan 18 svensk tid stod Spotify-aktien strax över 155 dollar, vilket var nära 2 procent under tisdagens öppningskurs.

Spotify rapporterar sina resultat för det första kvartalet den 2 maj.

Läs Di Digitals liverapportering:

Kl 15.24: Spotify har stigit en del på börsen senaste dagarna. Väntas alldeles strax öppna på 159 dollar. Ganska nära rekordet på 169 dollar.

Foto: Pontus Höök

Kl 15.29: Såhär ser det ut utanför Gramercy Theater på 23rd Street.

Kl 15.36: Gustav Söderström antyder att dagens släpp har att göra med artister och deras möjligheter att tjäna pengar på Spotify.

Det rör sig om samma tre grundprinciper som vanligt. ”Ubiquity” – alltså att Spotify ska finnas på alla enheter – är den första. Personaliserad musik är det andra benet.

Nu lanserar Spotify det Gustav Söderström, i en lite knackig inledning, kallar ”self-driving playlists”.

Spotifys tredje ben är freemium, alltså den reklamfinansierade gratistjänsten.

Gustav Söderström under presentationen i New York.
Gustav Söderström under presentationen i New York.

Kl 15.39: 90 miljoner av Spotifys användare använder gratistjänsten. Det är dessa som Spotify sedan gör betalande prenumeranter av.

Premiumtjänsten i mobilen är "top notch", enligt Söderström. Det är en mobile-first-produkt, säger han. Men gratisversionen är samma i dag som första versionen 2014.

Det som lanseras nu är alltså en ny gratisapp med många av funktionerna som finns i premiumvarianten. Det handlar om spellistefunktioner andra musikrekommendationer som tidigare inte varit tillgängliga på reklamtjänsten.

15.43: Nya on demand-licenser från skivbolagen gör så att gratislyssnare ska kunna lyssna på 750 rekommenderade låtar varje dag.

Det är ganska liten del av Spotifys katalog på över 30 miljoner låtar.

Spotifys nya gratistjänst ska driva tillväxten av betalande användare.
Spotifys nya gratistjänst ska driva tillväxten av betalande användare.

 

15.48: Spotifys aktiekurs öppnade en bit upp från måndagens stängningskurs. I början av Spotifys presentation ligger den mellan 158 och 159 dollar.

”Vi tycker inte att musikbranschen har haft en forskning- och utvecklingsavdelning tidigare. Det är vårt uppdrag”, säger produktchefen Gustav Söderström.

Nu pratar Spotifys tillväxtchef Babar Zafar:

Spotifys gratisanvändare kommer att få 15 spellistor med rekommenderade låtar baserat på deras Spotifys bedömning av deras musiksmak.

Detta handlar alltså om att Spotify tar större kontroll över rekommendationerna på plattformen. Det har varit en öm punkt för skivbolagen genom åren. Ju mer Spotify styr över musikutbudet, desto mer makt för bolaget över skivbolagen.

Kl 15.57: Spotify presenterar något som heter ”personalized playlisting”, där Spotify skickar låtrekommendationer när användaren skapar en spellista.

Spotify lanserar också en "data saver"-funktion som ska kunna kapa användarens datakostnader med upp till 75 procent. Detta är viktigt i marknader som Brasilien, Mexiko och Vietnam där Spotifys kunder i större utsträckning lyssnar via Wifi.

Kl 16.02: Nu kommer dagens mest karismatiske talare ut. Det är ännu en man (är ju oftast det när Spotify har presentation). Det är Troy Carter, chef för kreativa tjänster på Spotify, som är sista talare:

Troy Carter, chef över kreativa tjänster på Spotify.
Troy Carter, chef över kreativa tjänster på Spotify.Foto: Pontus Höök

Troy Carter hade inte många nyheter att komma med tyvärr. Nu blir det frågestund för Spotify – som befinner sig i en "quiet period" efter noteringen.

Kl 16.15: Marknaden verkar inte superimponerad av presentationen. Spotify är ner nära 2 procent (på en stigande börs):

Kl 16.18: Det kommer en fråga om att Spotify testar röststyrning. ”Vi är bara här för att prata om denna specifika lansering”, säger Gustav Söderström.

”Ni borde vänta er mer från oss, men vi kommer att berätta om det för er vid en sån här presentation.”

Quiet period indeed. Hela Spotifys historia har ju i princip varit tyst.

Troy Carter (tv), chef för Spotifys kreativa tjänster, och produktchefen Gustav Söderström.
Troy Carter (tv), chef för Spotifys kreativa tjänster, och produktchefen Gustav Söderström.

Ingen av Spotifys toppchefer vill säga huruvida artisternas kompensation kommer att växa som ett resultat av den här nya tjänsten. Beror på många olika avtal, säger Gustav Söderström.

Poddar kommer tydligen finnas på gratistjänsten precis som för premiumanvändare som betalar 100 kronor i månaden.

Kl 16.26: Varför betala för premiumtjänsten när gratisversionen är så mycket mer omfattande?

Gratisanvändarna får fortfarande reklam och det går inte att lyssna offline i samma utsträckning, säger Söderström, vars hår grånat lite sedan vi intervjuade honom 2016.

Kl 16.34: Och så var det slut med några ord från kommunikationschefen Dustee Jenkins:

”Vi som företag försöker bli mer transparenta. Detta är ett första steg.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera