Hoppa till innehållet

Livlina för svenska Virtusize

Det digitala provrumsbolaget Virtusize kunde för några veckor sedan inte utesluta en konkurs. Nu får man in kapital som ska räcka tills man går med vinst. ”2015 var inte det roligaste året”, säger vd:n Gustaf Tunhammar.

Gustaf Tunhammar är vd för Virtusize.
Gustaf Tunhammar är vd för Virtusize.Foto: Oskar Omne

Tanken är enkel: en virtuell storleksguide ska ge nätshopparen en mer exakt uppfattning om hur ett visst plagg passar. Kunderna kan jämföra nya köp med kläder man redan har. En träffsäkrare storleksguide leder till färre returer, vilket vanligtvis utgör en stor kostnadspost för e-handlare.

Virtusize (NTL) grundades 2011. Modejättarna Asos och Nelly nappade på idén och inom några år hade bolaget öppnat kontor i New York, London, Berlin och Tokyo.

Vi spände bågen lite för hårt.

Expansionen kostade pengar. Förlusterna för 2014 hamnade på 10 miljoner kronor. Vid slutet av det året hade kondernen 3 Mkr kvar i likvida medel – men också planer på att dryga ut kassan.

I början på 2015 skulle bolaget stänga en större finansieringsrunda. Men då backade båda investerarna ur. Plötsligt såg Virtusizes framtid betydligt mer osäker ut.

”Vi spände bågen lite för hårt 2014, med facit i hand”‚ säger Virtusizes vd Gustaf Tunhammar i dag.

Några månader in på 2015 tog Virtusize ändå in 9 Mkr, från investerare som Axel Johnson-koncernens D-Ax och Almi Invest.

”Rundan vi hade på gång var avsevärt mycket större än så. Den föll på målsnöret. Då var det bråttom för oss att sy ihop någonting nytt”, säger Gustaf Tunhammar.

Läs mer: Qviberg lämnar förlustdrabbat Virtusize

Bolaget fick klä sig i en mindre kostym. Kontoren i Berlin, London och New York stängde igen. I fjol slutade dessutom Asos och Nelly att använda sig av tjänsten.

Investeringsrundan föll på målsnöret.

Kostnaderna fick lov att krympa. Personalstyrkan minskade bara med en tjänst i fjol, från 20 till 19, men lönekostnaderna krympte med 25 procent. Det framgår av bolagets färska årsredovisning. Omsättningen ökade men bara med 6 procent, till 3,4 Mkr.

Så sent som i juli i år var det inte säkert att Virtusize skulle klara sig undan konkurs, kan Di Digital avslöja.

Bolaget behövde mer kapital under 2016, men ”det finns inte heller några garantier utställda för att nytt kapital kan anskaffas”, står det i bokslutet.

”Årsredovisningen har upprättats med utgångspunkt från antagandet om bolagets fortlevnad”, skrev bolaget i juli.

Några veckor senare ser det ljusare ut.

”Vi stängde en ny runda för en dryg vecka sedan”, säger Gustaf Tunhammar.

Han säger att formuleringarna i årsredovisningen till stor del är formalia: 

"Vid tidpunkten för att vi lämnade in årsredovisningen hade vi ännu inte stängt rundan, därav revisorns skrivning. Vi var så säkra man kan vara på att rundan skulle gå i lås", säger Gustaf Tunhammar.

Han vill inte uppge hur stor den nya investeringen är. De flesta av Virtusizes storägare försvarar dock sina andelar, uppger han. Mats Qvibergs investmentbolag Öresund gör det dock inte, efter att ha lämnat styrelsen redan 2015.

Vi provade att försöka anställa oss till lönsamhet. Det gick inte jättebra.

”Det är ingen jätterunda, men tillräckligt för att vi ska känna oss trygga med den förlust vi gör, och tillräckligt liten för att vi inte ska spåra ur och tappa fokus”‚ säger Gustaf Tunhammar.

Hittills har Virtusize tagit in 28 Mkr i riskkapital, enligt Nordic Tech List.

Foto:

Virtusizes viktigaste marknad är i dag Japan.

Virtusize har nyligen lanserat en sorts sökmotor som låter klädkunder söka efter plagg som liknar varandra i passform hos bolagets nära 50 e-handelskunder.

Den viktigaste marknaden för Virtusize är i dag Japan, där vd:n uppger att man samarbetar med fem av de 15 största e-handlarna.

Bland kunderna i landet finns United Arrows och den tidigare postorderhandlaren Dinos. Nyligen skrev man på med den japanska modedesignern Yohji Yamamoto. Bland svenska e-handlare hör Acne, Filippa K och Nudie Jeans till bolagets kundkrets.

Målet att gå med vinst under 2016 är dock skjutet på framtiden. Men den nya investeringen innebär att Virtusize klarar sig till lönsamhet. Dit når man under 2017, säger Gustaf Tunhammar.

”Vi provade en gång att försöka anställa oss till lönsamhet. Det gick inte jättebra. Nu tar vi det mer varsamt”, säger han.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera