Hoppa till innehållet

Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg

Att rädda världen är högsta mode i startupvärlden. Så också i Göteborg, där tre unga bolag med klar världsförbättrande potential gjorde upp i delfinalen av Di Digital Startup Tour.

Fishbrains grundare Johan Attby med Di Digitals Mimi Billing på scen vid Startup Tour Göteborg.
Fishbrains grundare Johan Attby med Di Digitals Mimi Billing på scen vid Startup Tour Göteborg.Foto: Amanda Lindgren

Över 300 personer samlades på Auktionsverket i Göteborg för att höra sju av stadens hetaste tech- och startupföretag pitcha inför Di Digitals expertjury, i den andra delfinalen av entreprenörstävlingen Di Digital Startup Tour

På scen deltog även Collector Bank-grundaren Lena Apler (NTL), som efter en lång karriär i bank- och finanssektorn nu sadlat om till att bli privatinvesterare med ägarandelar i flera unga techbolag. 

“Ge inte upp. Knyt näven och visa att ni ska bli störst. Revanschlust är en underskattad drivkraft”, var hennes budskap till entreprenörerna i publiken.

Foto: Amanda Lindgren

Lena Apler, grundare Collector Bank med Jonas Leijonhufvud, Di Digital.

Kvällens andra talare var Göteborgsentreprenören Johan Attby (NTL), som driver det sociala nätverket Fishbrain för fiskare. 

Fishbrain (NTL) grundades år 2009 och har sedan dess vuxit till nära 3 miljoner registrerade användare. Bolaget har tagit in nära 100 Mkr i finansiering från bland andra Northzone och Industrifonden. 

Ge inte upp. Knyt näven och visa att ni ska bli störst.

Men resan dit har varit tuff, berättade Johan Attby. 

“I vår bransch måste du vara nummer ett, annars kan du lika gärna ta ned skylten. Ska man lyckas idag så måste man offra någonting, så är det”, sa Johan Attby. 

“Vad har du offrat?”, frågade Di Digitals Mimi Billing. 

“Vänner, framförallt. Jag har ett par väldigt nära vänner kvar, men en stor umgängeskrets har man helt enkelt inte tid med,” svarade Johan Attby. 

Kvällens jury, med representanter från riskkapitalbolagen EQT Ventures, Moor, Balderton Capital, Industrifonden och Bonnier Growth, röstade fram tre bolag till kvällens final: Visiba Care (NTL), som utvecklar en digital vårdplattform, Trine (NTL), som hjälper människor i västvärlden att investera i solenergiprojekt i utvecklingsländer, samt 1928 Diagnostics (NTL), som utvecklar ett digital tjänst som på minuter kan diagnosticera antibiotika-resistenta bakterier. 

Publikens röst fällde avgörandet och 1928 Diagnostics tog hem priset som kvällens vinnare. Förutom en plats vid Stockholmsfinalen av Startup Tour vinner bolaget ett års kostnadsfri rådgivning från Nordea och fem timmars coachning av riskkapitalbolaget Moor. 

”Det känns fantastiskt roligt och inspirerande. Vi ser fram emot finalen otroligt mycket”, säger Kristina Lagerstedt (NTL), grundare och vd på 1928 Diagnostics. 

För mig handlar det om möjligheten att rädda liv.

1928 Diagnostics har utvecklat en tjänst för diagnostik av antibiotikaresistenta bakterier. Bolagets produkt används idag på två laboratorier kopplade till svenska sjukhus. Runt hörnet väntar nyanställningar och expansion utanför Sveriges gränser.

”För mig handlar det om möjligheten att rädda liv. Att få möjliggöra det med ny teknik inom vården känns fantastiskt”, säger Kristina Lagerstedt. 

Juryn föll för grundarens stora och vågade vision i kombination med produktens världsförbättrande potential och företagets skalbara affärsmodell.  

"Det är ett väldigt stort problem som man attackerar. Och företaget kommer att bli starkare och starkare när produkten skalar. Med mer data växer produkten och blir till någonting man kan sprida över hela världen”, säger Sam Myers, som representerade riskkapitalbolaget Balderton Capital (NTL) i juryn. 

1928 Diagnostics är det andra av fem bolag som är klara för Startup Tour-finalen. I förra veckan vann Sportswik (NTL), som utvecklat en tjänst för att livesända sportevenemang, delfinalen i Umeå

Foto: Amanda Lindgren

Foto: Amanda Lindgren

Kvällens jury från vänster: John Sjölander, Industrifonden, Sam Myers, Balderton Capital, Luca Banderet, EQT Ventures, Victor Bodin, Bonnier Growth Media, Kerstin Cooley, Moor.

Foto: Amanda Lindgren

Här är alla företagen som pitchade på Startup Tour i Göteborg:

Foto: Amanda Lindgren

Sam Manaberi, medgrundare Trine.

Trine

  • Grundare: Sam Manaberi, Andreas Lehner, Christian Genne, Christoffer Falsen
  • Antal anställda: 8
  • Grundades: 2015 
  • Omsättning: 0,5 Mkr (2015)
  • www.jointrine.com

Idag lever 1,2 miljarder människor utan tillgång till elektricitet. Istället är de beroende av smutsiga och dyra bränslen som fotogen och diesel. Trine (NTL) har utvecklat en digital plattform som låter privatpersoner låna ut pengar till solenergiprojekt, som kan förse byar i utvecklingsländer med ren elektricitet. Plattformen gör det enkelt för människor att bidra där det behövs som mest, samtidigt som deras investeringar ger avkastning. 

Foto: Amanda Lindgren

Adam Torkelsson, medgrundare Equilab.

Equilab

  • Grundare: Adam Torkelsson, Per Ericsson, Claes Peterzen
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2016
  • Omsättning: 125 Tkr (2015)
  • www.equilab.horse

Ridsporten omsätter dubbelt så mycket pengar som musikindustrin i USA. Ändå saknas digitala lösningar för ryttare. Equilab (NTL) vill revolutionera ridsporten med teknik som låter ryttare mäta sin hästs rörelser med mobilen.  Detta hjälper dem att hålla bättre koll på sin träning och ta bättre hand om sina hästar.

Foto: Amanda Lindgren

Marlene Sjöberg, medgrundare RaceONE.

RaceONE

  • Grundare: Marlene Sjöberg, Per Stridh, Patrik Corneliusson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2015
  • Omsättning: 0 kr (2015)
  • www.raceone.com

RaceONE (NTL) är en social app för lopp som kopplar samman deltagare, familj och publik under löp- och cykeltävlingar. Nu finns möjligheten att inspireras av nya lopp, anmäla sig, hitta kompisar och följare inför loppet. Under loppet finns livetracking, foton och film och efter målgång kan man fördjupa sig i resultat och analys. Bland delägarna i RaceOne märks den tidigare MTG-chefen Rikard Steiber och Fishbrain-grundaren Johan Attby.

Foto: Amanda Lindgren

Kristina Lagerstedt, medgrundare 1928 Diagnostics.

1928 Diagnostics

  • Grundare: Kristina Lagerstedt, Susanne Staaf, Erik Kristiansson, Olof Sköld
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2014
  • Omsättning: 1,5 Mkr (2015)
  • www.1928diagnostics.se

1928 Diagnostics (NTL) utvecklar en tjänst för diagnostik av antibiotikaresistenta bakterieinfektioner. Genom att analysera bakteriers DNA kan behandling ges mycket snabbare till patienten och läkaren behöver inte längre gissa vilken antibiotika som botar infektionen. Resultatet är räddade liv, minskad spridning av antiobiotikaresistenta bakterier samt minskade kostnader för sjukvård och samhälle. Bolagets mjukvara används redan på två stora svenska sjukhus.

Foto: Amanda Lindgren

Nanna Stranne och Mai Thai, medgrundare Sigmastocks.

Sigmastocks

  • Grundare: Mai Thai, Carl Lindberg, Nanna Stranne
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2014
  • Omsättning: 78 Tkr (2015)
  • www.sigmastocks.se

Sigmastocks (NTL) är ett digitalt alternativ till dyrt, klassiskt fondsparande för privatpersoner, med målet att göra aktiehandel roligt och enkelt. Bolaget samarbetar med nätmäklarna Avanza och Nordnet. I ägarkretsen finns bland andra Collector Bank-grundaren Lena Apler.  

Foto: Amanda Lindgren

Johan Gustafsson, medgrundare Visiba Care.

Visiba Care

  • Grundare: Johan Gustafsson, Andreas Larsson, Samuel Sporrenstrand, Mike Blixt
  • Antal anställda: 13 
  • Grundades: 2014
  • Omsättning: 0,7 Mkr (2015)
  • www.visibacare.com

Visiba Care (NTL) har utvecklat en plattform som låter vårdcentraler erbjuda digitala patientmöten. Bolaget har kunder i fyra länder och arbetar med it-jättar som Cisco och Atea. 

Foto:

Anders Elfving, medgrundare Tummy Lab.

Tummy Lab

  • Grundare: Anders Carling, Anders Elfving, Thijs Keesenberg
  • Antal anställda: 4
  • Grundades: 2015
  • Omsättning: 0 kr (2015)
  • www.tummylab.com

Tummy Lab (NTL) är en mat- och symtomsdagbok för dig med magbesvär. Tjänsten analyserar användarens matvanor och använder maskininlärning för att identifiera den kost som orsakat magbesvären. Bolagets grundare har en bakgrund som medgrundare av fotbollsföretaget Football Addicts (NTL), som utvecklar appen Forza Football.

Juryns medlemmar:

  • Sam Myers, Balderton Capital
  • John Sjölander, Industrifonden
  • Victor Bodin, Bonnier Growth Media
  • Kerstin Cooley, Moor
  • Luca Banderet, EQT Ventures
  • Sara Sjöberg, Accenture
  • Mattias Abrahamsson, Nordea
  • Douglas Dracke, Fakturino
  • Daniel Goldberg, Di Digital

Den 25 oktober anländer Di Digital Startup Tour till Linköping. Boka din plats i publiken här!

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera