Annons

Livsmedel på nätet ökade med över 30 procent i juli

Foto: Nora Lorek/TT
E-handeln av dagligvaror ökade med 33 procent under juli månad, enligt en ny undersökning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

E-handeln av dagligvaror ökade med drygt 33 procent under juli månad jämför med samma period 2018, enligt Svensk Dagligvaruhandel.

Det är högre än under de senaste tolv månaderna, då e-handeln sammanlagt har stigit med knappt 23 procent.

Under det andra kvartalet växte e-handeln med 23,9 procent, vilket är den högsta siffran sedan tredje kvartalet 2018.

”Dagligvaruhandeln har gått starkt under juli men vi ser nog också en effekt av ökade priser på en rad livsmedel, vilket även framgick av SCB:s inflationssiffror för månaden”, säger Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Läs mer: Guldregn över ”hyperlokal” Mathem-utmanare 

Han noterar att den svagare svenska kronan också påverkar dagligsvaruhandeln eftersom ungefär hälften av livsmedlen i Sverige är importerade.

Butiksförsäljningen ökade med 3,5 procent under juli jämfört med samma månad 2018.

Undersökningen, som görs i samarbete med HUI Research, samlar in data från 20 etablerade livsmedelsaktörer i Sverige såsom Ica, Coop, Mat.se och Lidl.

Läs mer: Mathem-grundarna lämnar 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer