Annons

Bonnier bojkottar Storytel – kallar författare till möte

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.
Bonnier bojkottar ljudbokstjänsten Storytel efter bråk om ersättningsmodeller. Nu kallar förlaget till informationsmöte med sina författare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter att Bonnier beslutat att bojkotta Storytel med anledning av vad Bonnier anser vara orimliga ersättningsnivåer, kallar nu förlaget till informationsmöte för sina författare.

”Vi kommer ha ett informationsmöte om författarna vill veta mer, diskutera och ställa frågor där vi kommer prata om varför det blivit på det här sättet”, säger Jesper Monthán, förlagschef Albert Bonniers Förlag.

Konflikten innebär att inga nya titlar från Bonnier publiceras hos Storytel. Däremot är över 7 500 av förlagets äldre titlar fortsatt tillgängliga på plattformen.

I en debattartikel i Svensk Bokhandel skriver Bonnierförlagens operativa chef Sara Börsvik och Daniel Sandström, litterär chef på Albert Bonniers Förlag, att Storytel döljer förlagets titlar i olika listor. 

Bonnier, som även äger Dagens industri, framhärdar också att Storytel krävt att ersättningarna för förlagets ljudböcker ska sänkas. 

Dessutom menar Bonnier att Storytel vill byta ersättningsmodell från ett fast pris per lyssnad bok till intäktsdelning, alltså att förlaget får dela en andel av intäkterna med Storytel oavsett hur stor konsumtionen av ljudboken är.

Hittills har Bonnier alltså valt att stoppa nya böcker från att publiceras via Storytel. Nu bjuder man alltså in till ett möte som ska hållas i nästa vecka med författare, för att förklara ståndpunkterna i striden med Storytel.

”Vi vill kunna förklara i detalj hur de här diskussionerna går eftersom det här med de olika ersättningsmodellerna kanske, om man inte är insatt, kan vara lite krångliga och vi vill redogöra varför vi är så negativa till Storytels ersättningsmodeller”, säger Jesper Monthán.

I ett debattsvar på Svensk Bokhandel skrev Storytels kommunikationschef, Dan Panas, att Bonnier kräver ”gräddfil”. Han menar också att förlaget driver ett konkurrenskrig genom att prisdumpa på ljudbokstjänsten Bookbeat, som också ägs av Bonnierkoncernen.

Dessutom menar Storytel att ”Bonniers strid mot digitaliseringens ökade konsumentmakt på en växande bokmarknad, är en dopad maktdemonstration där Sveriges största förlagsgrupp kör över nära 400 000 Storytel-kunder för att säkra den dominans man haft i över ett århundrade.” 

Enligt Storytel har ljudboksbolaget avtal med intäktsdelning med fler än 600 förlag.

I första kvartalet 2019 hade Storytel 834.100 globala abonnenter, varav 365.000 i Sverige, och enligt bolaget har man en marknadsandel för ljudböcker på omkring 80 procent.

Streamingintäkterna för fjärde kvartalet 2018 låg på 291,3 miljoner kronor.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies