Mellan 2017 och 2018 växte det svenska hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries sin omsättning med 33 procent till 1,9 miljarder kronor. Då hade företaget högt flygande planer om en snar börsnotering och ytterligare produktsläpp.
Sedan dess har det mesta gått åt fel håll. Vd:n Pernilla Ekman fick i början av året sparken från sin tjänst och planerna om en notering eller försäljning sköts framåt flera år i tiden.
”Vi har haft ett antal år av avtagande tillväxt och en del produktlanseringar har inte gått som vi hoppats. Vi har bland annat helt missat 'true wireless'-trenden av typen Airpods. Vi har inte ens fått ut våra första produkter där ännu”, förklarade storägaren och styrelseordföranden Tommy Jacobson för Di Digital.
Läs mer: Zound sparkar vd:n – skjuter upp börsplanerna
Nu har Zound Industries rapporterat sina finansiella siffror för fjolåret. Där står det svart på vitt att tillväxten mattades av, och det rejält. Omsättningen under 2019 ökade enbart med blygsamma 8 procent till 2 miljarder kronor.
Den nordiska marknaden stack ut i ännu mer negativ bemärkelse med minskad försäljning gentemot 2018, skriver Zound Industries.
Som en konsekvens minskade vinsten på rörelsenivå med drygt 50 procent i fjol till 44,3 miljoner kronor.
Bolaget uppger att ett svagt fjärde kvartal är huvudorsaken till den försämrade lönsamheten, tillsammans med kraftigt ökade kostnader för produktutveckling och organisation kopplat till deras avtal med Adidas.
För första gången sedan 2013 noterar bolaget också en förlust på sista raden, som skrevs till minus 34,3 Mkr.
Martin Axhamre är finanschef och tillförordnad vd på Zound Industries.
”Vi kan konstatera att vi inte uppnådde de höga tillväxttal som vi haft historiskt. Vi fokuserar nu på att öka takten i produktutvecklingen och stärka vår produktmix, men överlag står Zound starkt inför 2020, vi är lönsamma och har en lovande produktlanseringsplan för året”, säger han i en kommentar.
Försäljningen av de licensierade Marshall-produkterna ökade under året med 8 procent och står för den absoluta merparten av bolagets totala intäkter. Däremot backade försäljningen inom Zound Industries eget varumärke Urbanears med 11 procent till 147 Mkr. De produkter som lanserades i september tillsammans med sportklädestillverkaren Adidas lyckades dra in drygt 24 Mkr i intäkter fram till årsskiftet.
Di Digital kunde nyligen, med hänvisning till källor, rapportera att Zound Industries värde rasat till ungefär 1 miljard kronor på andrahandsmarknaden.
När bolaget utredde en eventuell börsnotering för ett år sedan sökte ägarna en betydligt högre värdering på minst 3 miljarder kronor, enligt uppgifter.