Den svenska streamingjätten Spotify har lyft kraftigt på Wall Street. Aktiekursen har under de senaste tolv månaderna stigit med knappt 150 procent till nästan 346 dollar, räknat före onsdagens börsöppning.
Nu har bolaget visat korten för sitt fjärde och sista kvartal 2020.
Spotify har nu 345 miljoner användare, en tillväxt om 27 procent i årstakt, vilket innebär att man hamnade i den högsta delen av det egna prognosintervallet och över analytikernas förväntningar.
Omsättningen landade på 2 168 miljoner euro under tredje kvartalet, också något högre än Bloombergs analytikerestimat om 2 154 miljoner euro.
Det är dock den annonsfinansierade gratisversionen av Spotify som växer mest, med 29 procent, vilket kan bli ett framtida orosmoln eftersom annonsintäkter enbart står för ungefär en tiondel av Spotifys omsättning. Premiumintäkterna steg samtidigt med 15 procent, totalt betalar 155 miljoner kunder själva för sina abonnemang.
Den genomsnittliga intäkten per premiumkund fortsätter dock att minska, eftersom Spotify växer starkast på mindre köpstarka marknader som Indien och Ryssland där priserna är lägre. Nyckeltalet kom in på 4,26 euro, vilket var lägre än vad marknaden förväntat sig och en minskning med 8 procent på årsbasis.
Förlusten på sista raden summerades till 125 miljoner euro, högre än analytikernas förväntningar om minus 75 miljoner euro. På rörelsenivå blev facit minus 69 miljoner euro, mot väntade 53 miljoner enligt Bloomberg.
I dag behåller Spotify enbart en fjärdedel av sina intäkter medan resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. Bruttomarginalen om 26,5 procent kom dock in över analytikernas förväntningar för kvartalet.
Spotify säger nu att 25 procent av användarna tar del av poddar via plattformen, upp med tre procentenheter från det föregående kvartalet.
Aktien faller med 4,4 procent i den inledande förhandeln.
Det beror delvis på att Spotify nu prognostiserar en helårsförlust om 200-300 miljoner euro, motsvarande 2-3 miljarder kronor, på rörelsenivå under 2021. Före rapporten hade analytikerna, enigt Bloombergs estimat, trott på en förlust runt hälften av den nivån.
Vissa hade förväntat sig att Daniel Ek skulle staka ut en tydligare väg mot vinst i år, men vd:ns strategi tycks fortsatt vara att ackumulera förluster i jakten på världsherravälde inom både musik och poddar.
Därutöver blev Spotifys intäktsprognos för helåret något lägre än vad analytikerkåren hade förväntat sig. Vid utgången av 2021 förväntar sig Spotify ha runt 411 miljoner användare.