Hoppa till innehållet

Ljummen rapport för Spotify – aktien backar i förhandeln

Spotifys växte i linje med förväntningarna under det fjärde och sista kvartalet 2020. Daniel Ek prognostiserar att Spotify fortsatt kommer gå back i år, med 2-3 miljarder kronor.

Foto: David Paul Morris, David Paul Morris, David Paul Morris

 

Den svenska streamingjätten Spotify har lyft kraftigt på Wall Street. Aktiekursen har under de senaste tolv månaderna stigit med knappt 150 procent till nästan 346 dollar, räknat före onsdagens börsöppning.

Nu har bolaget visat korten för sitt fjärde och sista kvartal 2020. 

Spotify har nu 345 miljoner användare, en tillväxt om 27 procent i årstakt, vilket innebär att man hamnade i den högsta delen av det egna prognosintervallet och över analytikernas förväntningar.

Omsättningen landade på 2 168 miljoner euro under tredje kvartalet, också något högre än Bloombergs analytikerestimat om 2 154 miljoner euro.

Det är dock den annonsfinansierade gratisversionen av Spotify som växer mest, med 29 procent, vilket kan bli ett framtida orosmoln eftersom annonsintäkter enbart står för ungefär en tiondel av Spotifys omsättning. Premiumintäkterna steg samtidigt med 15 procent, totalt betalar 155 miljoner kunder själva för sina abonnemang.

Den genomsnittliga intäkten per premiumkund fortsätter dock att minska, eftersom Spotify växer starkast på mindre köpstarka marknader som Indien och Ryssland där priserna är lägre. Nyckeltalet kom in på 4,26 euro, vilket var lägre än vad marknaden förväntat sig och en minskning med 8 procent på årsbasis.

Förlusten på sista raden summerades till 125 miljoner euro, högre än analytikernas förväntningar om minus 75 miljoner euro. På rörelsenivå blev facit minus 69 miljoner euro, mot väntade 53 miljoner enligt Bloomberg.

I dag behåller Spotify enbart en fjärdedel av sina intäkter medan resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. Bruttomarginalen om 26,5 procent kom dock in över analytikernas förväntningar för kvartalet.

Spotify säger nu att 25 procent av användarna tar del av poddar via plattformen, upp med tre procentenheter från det föregående kvartalet.

Aktien faller med 4,4 procent i den inledande förhandeln. 

Det beror delvis på att Spotify nu prognostiserar en helårsförlust om 200-300 miljoner euro, motsvarande 2-3 miljarder kronor, på rörelsenivå under 2021. Före rapporten hade analytikerna, enigt Bloombergs estimat, trott på en förlust runt hälften av den nivån.

Vissa hade förväntat sig att Daniel Ek skulle staka ut en tydligare väg mot vinst i år, men vd:ns strategi tycks fortsatt vara att ackumulera förluster i jakten på världsherravälde inom både musik och poddar. 

Därutöver blev Spotifys intäktsprognos för helåret något lägre än vad analytikerkåren hade förväntat sig. Vid utgången av 2021 förväntar sig Spotify ha runt 411 miljoner användare.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera