Singles Day har de senaste åren etablerat sig som en erkänd köpehögtid inom västerländsk handel. Shoppinghögtiden uppstod på 1990-talet i Kina som en antidag till alla hjärtans dag – den elfte november är datumet med flest ettor.
Under 2009 varumärkesskyddades Singles Day av e-handelsjätten Alibaba, och högtiden är idag större än Black Friday mätt i pengar spenderade.
Den trenden ser ut att fortsätta.
Under gårdagens Singles Day satte Alibaba försäljningsrekord när de under dagens första nio timmar sålde för 23 miljarder dollar. Summan motsvarar två tredjedelar av den amerikanska konkurrenten Amazons totala försäljning under det senaste kvartalet.
Läs mer: E-handelsjätten Alibaba sätter nytt försäljningsrekord
Men på svensk mark tvekar konsumenterna.
”I stort sett samtliga nätbutiker vi talat med vittnar om en ganska lugn Singles Day i år. Framförallt är det jämförelsen med förra året som spökar, då Singles Day låg på en söndag. Vår bedömning är att Singles Day inte öka med mer än 10 % i år”, säger Nicklas Storåkers, vd Pricerunner.
Prisjämförelsesajten har analyserat över 35 000 priser av de mest populära produkterna hos de 50 största nätbutikerna på deras plattform. Statistiken visar att nätbutikerna i snitt hade rea på åtta procent av samtliga produkter, att jämföra med Black Friday 2018 då andelen produkter på rea var 22 procent.
Runt en femtedel av butikerna i Pricerunners undersökning deltog i Singles Day.
Shoppinghögtiden tas inte enbart emot med öppna armar. Under årets Singles Day larmade Greenpeace och en rad ideella organisationer i en rapport om att skräpnivåerna från Alibaba och expressleveranssektorn håller på att skena.
Enligt rapporten återvinns bara omkring 5 procent av plastmaterialet som e-handelsjättarna använder.
Läs mer: Larm om växande skräpberg efter kinesiska köprekord