Hoppa till innehållet

Loggar visar: Jack Ma flyger under radarn

Alibaba-grundaren Jack Ma gick upp i rök efter att ha kritiserat den kinesiska regimen i höstas. Sedan dess har han bara setts ett fåtal gånger, men enligt Financial Times har han rest i Kina den senaste tiden.

Alibabas grundare Jack Ma.
Alibabas grundare Jack Ma.Foto: Maja Suslin/TT

Jack Ma är en av världens rikaste med en förmögenhet på motsvarande 440 miljarder kronor enligt Bloomberg. 

I november förra året kom beskedet att börsnoteringen av det Alibaba-ägda finansteknikbolaget Ant Group, som värderades till motsvarande 300 miljarder dollar, skulle avbrytas. Enligt uppgifter till Wall Street Journal var det Kinas president själv, Xi Jinping, som såg till att ställa in den planerade noteringen efter att Alibabas huvudägare, Jack Ma, gått till attack mot landets finansiella system.

Sedan dess har Jack Ma knappt synts till. Efter försvinnandet har det florerat rykten om att Alibaba ska förstatligas, bland annat efter att staten inlett en utredning om monopolmissbruk mot Alibaba.

Efter att ha varit försvunnen i månader dök Jack Ma dök upp i sociala medier i januari i en film där han talade till lärare på landsbygden i ett välgörenhetsprojekt. 

Men nu har tidningen Financial Times tittar närmare på e-handelsmiljardärens aktivitet genom att granska loggarna för Jack Mas privatjet.

Datan som tagits fram med flygtrackningsbolaget Radarbox tillbakavisar rykten om att Jack Ma ska sitta i husarrest eller ha flytt till Singapore. Jack Mas privatjet från Gulfstream har en räckvidd som skulle kunna ta honom till New York eller London, rapporterar FT.

Planet har sin hemvist i en privatterminal i Hangzhou i Kina där Alibaba och Ant Group har sina huvudkontor. FT har granskat att planets resor matchar tidigare offentliga uppträdanden från Jack Ma.

Datan visar att Jack Ma flög mer flitigt före oktober, i snitt var tredje dag. I januari och februari reste han bara någon gång i veckan, mestadels till Peking eller resorten Hainan. Enligt Bloomberg har Jack Ma setts spela golf i Hainan.

Alibabas grundare är känd för att göra spektakulära shower på företagets konferenser, som här under tjugoårsjubileet 2019.
Alibabas grundare är känd för att göra spektakulära shower på företagets konferenser, som här under tjugoårsjubileet 2019.
Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera