Hoppa till innehållet

London-svenskens bolag tar in 44 miljoner

Kinnevik-veteranen Jacob Waerns utbildningsapp Edume, med 20 anställda i London, fyller på kassan. Bolaget har teknikjättar som Airbnb och Uber på kundlistan.

Jacob Waerns digitala utbildningsplattform Edume har bland annat Deliveroo och Uber på kundlistan.
Jacob Waerns digitala utbildningsplattform Edume har bland annat Deliveroo och Uber på kundlistan.Foto: Press/TT.

Under 2016 grundade svensken Jacob Waern utbildningsbolaget Edume med bas i London. De har tagit fram en app som företagskunder kan använda för att fortbilda och kommunicera med sin personal, digitalt via mobiltelefonen.

På kundlistan finns flera teknikjättar och storbolag i 30 olika länder. Det handlar till exempel om uthyrningstjänsten Airbnb, taxijätten Uber, revisionsbyrån Deloitte, matleveransbolaget Deliveroo samt teleoperatörerna Orange och Vodafone.

Nu tar Edume in 5 miljoner dollar, eller knappt 44 miljoner kronor, i nytt kapital.

”Vi ser stark efterfrågan inom fler industrier och kommer investera ytterligare i produktutveckling samt inom sälj och marknadsföring för att nå ut bredare globalt”, säger Jacob Waern till Di Digital.

Pengarna kommer från de två riskkapitalbolagen Valo Ventures från USA och Connect Ventures från Storbritannien. Jacob Waern avböjer att kommentera hur mycket Edume värderas till i transaktionen.

Jacob Waern har en yrkesbakgrund på så väl svenska MTG som den tyska startupfabriken Rocket Internet. Precis före grundandet av Edume arbetade han för den Kinnevik-grundade teleoperatören Millicom.

Edume har i dag 20 anställda i London. Hur bolaget presterar finansiellt är däremot oklart, eftersom de varken valt att offentliggöra sin omsättning eller sitt resultat hos det brittiska bolagsverket.

”Vi går inte ut med dessa siffror på grund av konkurrensskäl, men kommer växa mer än 300 procent jämfört mot förra året”, säger han.

Jacob Waern säger att bolaget drabbades av en tillfällig nedgång under inledningen av coronapandemin, men att verksamheten sedan vände uppåt och därefter har ökat sina intäkter markant. 

När fler företag i världen låter sin personal arbeta hemifrån eller på distans blir digitala verktyg ännu viktigare, menar han. Till exempel använde sig Uber av Edume för att informera sina taxiförare om hur de kunde skydda sig mot att bli smittade av coronaviruset.

”Den digitala transformationen gör nu ett jätteskutt. Vi kommer fortsätta utveckla en produkt som ger folk möjlighet att vara framgångsrika i sina yrken, oavsett vart de befinner sig”, säger Jacob Waern.

Edume tog senast in externt kapital i november 2018, motsvarande 16 Mkr.

Läs mer: Svenskens London-bolag utvidgar samarbetet med Uber 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera