Hoppa till innehållet

Dryckesbolaget Long Island Iced Tea bytte namn till "blockchain" – nu granskas det av myndighet

Bolaget Long Island Iced Tea tröttnade på drycker och bytte namn till Long Blockchain. Därefter steg bolaget med 500 procent på börsen men har sedan dess hamnat under tillsynsmyndighetens lupp.

Bolaget Long Island Iced Tea bytte namn till Long Blockchain - steg 500 procent på börsen vid namnbytet.
Bolaget Long Island Iced Tea bytte namn till Long Blockchain - steg 500 procent på börsen vid namnbytet.

Blockchain har de senaste åren blivit ett av de mest hajpade teknikområdena, inte minst på börsen. Namnet på tekniken, som ligger till grund för bland annat kryptovalutor, har därför lagts till i bolagsnamnet hos ett antal företag som därefter har fått en rejäl börsskjuts. 

Ett exempel på detta är det amerikanska dryckesbolaget Long Island Iced Tea som i december 2017 bytte namn till Long Blockchain Company. Bolaget som var noterat på den amerikanska Nasdaq-börsen såg sin aktie rusa med närmare 500 procent efter namnbytet, skriver Business Insider.

Läs även: Aktietorgsbolag ska lansera kryptovaluta: ”Jag är väldigt skeptisk” 

Men namnbytet var inte enbart ett knep för att höja aktien utan bolaget uppgav i december att det faktiskt skulle börja utveckla och investera i den nya blockkedjetekniken. Bolaget har bland annat bytt vd och tagit in två techentreprenörer i sin styrelse.

Long Blockchain Company, vars börsvärde steg till 70 miljoner dollar, motsvarande 590 miljoner kronor, i december har däremot sett sitt börsvärde falla till under 5 miljoner dollar sedan Nasdaq tidigare i år uppgav att de skulle avnotera bolaget. Anledningen ska ha varit att anställda på Nasdaq ansåg att Long Blockchain har gjort ett antal uttalanden för att vilseleda investerare och dra nytta av blockkedjehajpen. Det i sin tur väckte oro för företagets lämplighet att vara noterat på börsen. Det rapporterade Financial Times i februari.

Redan i oktober förra året hade bolaget hotats av en avlistning på grund av att bolaget inte hade ett tillräckligt högt marknadsvärde. 

Det är däremot inte Long Blockchains enda motgång. Sedan uppgiften om avnoteringen har även den amerikanska tillsynsmyndigheten för handel med värdepapper, SEC, fått upp ögonen för bolaget.

Myndigheten har nu krävt ut ett antal dokument från bolaget, däremot framgår det inte vad dessa dokument innehåller, rapporterar Bloomberg. Long Blockchain har däremot uppgett att de samarbetar med myndigheten runt detta.

Long Island Iced Tea är bara ett i rad av bolag som har inkluderat "blockchain" i sitt företagsnamn. Ett annat exempel är det brittiska investeringsbolaget On-line Blockchain Plc, som steg med över 300 procent vid namnbytet i oktober i fjol. 

Läs även: De la till ”blockchain” i bolagsnamnet – aktien steg 400 procent 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera