Annons

Lovade förmedla lån från ”30 banker” – får kritik för att vilseleda kunderna

Consectors vice vd Jonas Ryberg och vd:n Pontus Holgersson.
Consectors vice vd Jonas Ryberg och vd:n Pontus Holgersson. Foto: Press.
Consector bytte nyligen kostym och döpte om sig till Lånekoll. Men företagets nystart får nu en besk eftersmak – då deras marknadsföring kritiseras av Konsumentverket för att brista mot måttfullhetskravet och vilseleda kunder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska kreditbolaget Consector har sedan starten 2014 hjälpt sina kunder att utvärdera, bevaka och hitta bättre villkor för privatlån och kreditkort. 

Företaget bytte nyligen namn till Lånekoll, vilket Di Digital rapporterade om, och lanserade en ny satsning på bolån.

Men allt är inte frid och fröjd för bolaget. Nu slår Konsumentverket ned på Consectors marknadsföring, som myndigheten menar är otillbörlig och bryter på kravet mot måttfullhet.

Det framgår av ett beslut som Di Digital tagit del av genom Nyhetsbyrån Siren.

Konsumentverket pekar på att Consector på sin hemsida presenterar så kallade frånräntor, det vill säga det lägsta pris som kunder med särskilt hög kreditvärdighet kan få på sina bostads- och blancolån.

Med stöd av lagstiftningen bör Consector presentera det fullständiga räntespannet, menar Konsumentverket, eftersom kunder annars kan lockas till att fatta oövervägda beslut. 

Consector och Lånekoll presenterar frånräntor på sin hemsida, 1,24 procent på bolån och 2,90 procent på blancolån. Men det är ett pris som enbart vissa kunder med hög kreditvärdighet kan få.
Consector och Lånekoll presenterar frånräntor på sin hemsida, 1,24 procent på bolån och 2,90 procent på blancolån. Men det är ett pris som enbart vissa kunder med hög kreditvärdighet kan få. Foto: Konsumentverket.

Konsumentverket menar också att Consector och Lånekoll gör fel när de hävdar att de jämför och förhandlar lån från ”över 30 banker”. 

Många av deras samarbetspartners har nämligen ingen banklicens hos Finansinspektionen, utan är enbart kreditinstitut.

Konsumentverket har nu bett Consector att inkomma med svar på kritiken före den 17 augusti. Än så länge är det inte aktuellt med några ekonomiska sanktionsavgifter, utan myndigheten eftersträvar frivilliga rättelser.

Di Digital har sökt Consectors vd och medgrundare Pontus Helgesson. Han vill inte ställa upp på en intervju, utan lämnar en kommentar via sms:

”Vi har mottagit Konsumentverkets synpunkter i dag och håller på att åtgärda enligt deras rekommendationer. Vi ser inte att det finns något att diskutera kring detta ärende. Jag är i grunden positiv till att Konsumentverket ger vägledning”, uppgav han under måndagen.

Under 2019 växte Lånekolls omsättning med 47 procent till 52 miljoner kronor, och noterade ett positivt rörelseresultat på 2,5 Mkr. Företaget tjänar pengar på att ta ut en provision från sina samarbetspartners när de förmedlat ett lån.

Läs mer: Bolåneförmedlaren Consector vänder till lönsamhet efter rekordförlust 

Vid sidan om Consector får även Svensk Hypotekspension kritik från Konsumentverket i ett färskt beslut. Deras verksamhet består av att äldre människor belånar sina bostäder, utan att amortera eller betala ränta förrän en försäljning stundar. 

De anklagas nu för att brista i måttfullhet och information i sin reklam – samt att försköna bilden av skuldsättning. En kvinna i en annons berättar till exempel om olika drömmar som lånet förverkligat, utan att ekonomiska följder eller räntevillkor framgår.

En hel rad andra kreditgivare som Anyfin, Bynk, Klarna, Northmill och PFC har tidigare fått kritik av Konsumentverket för att bryta mot lagen om hur lån får marknadsföras i Sverige.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer