Hoppa till innehållet

Lovade förmedla lån från ”30 banker” – får kritik för att vilseleda kunderna

Consector bytte nyligen kostym och döpte om sig till Lånekoll. Men företagets nystart får nu en besk eftersmak – då deras marknadsföring kritiseras av Konsumentverket för att brista mot måttfullhetskravet och vilseleda kunder.

Consectors vice vd Jonas Ryberg och vd:n Pontus Holgersson.
Consectors vice vd Jonas Ryberg och vd:n Pontus Holgersson.Foto: Press.

Det svenska kreditbolaget Consector har sedan starten 2014 hjälpt sina kunder att utvärdera, bevaka och hitta bättre villkor för privatlån och kreditkort. 

Företaget bytte nyligen namn till Lånekoll, vilket Di Digital rapporterade om, och lanserade en ny satsning på bolån.

Men allt är inte frid och fröjd för bolaget. Nu slår Konsumentverket ned på Consectors marknadsföring, som myndigheten menar är otillbörlig och bryter på kravet mot måttfullhet.

Det framgår av ett beslut som Di Digital tagit del av genom Nyhetsbyrån Siren.

Konsumentverket pekar på att Consector på sin hemsida presenterar så kallade frånräntor, det vill säga det lägsta pris som kunder med särskilt hög kreditvärdighet kan få på sina bostads- och blancolån.

Med stöd av lagstiftningen bör Consector presentera det fullständiga räntespannet, menar Konsumentverket, eftersom kunder annars kan lockas till att fatta oövervägda beslut. 

Consector och Lånekoll presenterar frånräntor på sin hemsida, 1,24 procent på bolån och 2,90 procent på blancolån. Men det är ett pris som enbart vissa kunder med hög kreditvärdighet kan få.
Consector och Lånekoll presenterar frånräntor på sin hemsida, 1,24 procent på bolån och 2,90 procent på blancolån. Men det är ett pris som enbart vissa kunder med hög kreditvärdighet kan få.Foto: Konsumentverket.

Konsumentverket menar också att Consector och Lånekoll gör fel när de hävdar att de jämför och förhandlar lån från ”över 30 banker”. 

Många av deras samarbetspartners har nämligen ingen banklicens hos Finansinspektionen, utan är enbart kreditinstitut.

Konsumentverket har nu bett Consector att inkomma med svar på kritiken före den 17 augusti. Än så länge är det inte aktuellt med några ekonomiska sanktionsavgifter, utan myndigheten eftersträvar frivilliga rättelser.

Di Digital har sökt Consectors vd och medgrundare Pontus Helgesson. Han vill inte ställa upp på en intervju, utan lämnar en kommentar via sms:

”Vi har mottagit Konsumentverkets synpunkter i dag och håller på att åtgärda enligt deras rekommendationer. Vi ser inte att det finns något att diskutera kring detta ärende. Jag är i grunden positiv till att Konsumentverket ger vägledning”, uppgav han under måndagen.

Under 2019 växte Lånekolls omsättning med 47 procent till 52 miljoner kronor, och noterade ett positivt rörelseresultat på 2,5 Mkr. Företaget tjänar pengar på att ta ut en provision från sina samarbetspartners när de förmedlat ett lån.

Läs mer: Bolåneförmedlaren Consector vänder till lönsamhet efter rekordförlust 

Vid sidan om Consector får även Svensk Hypotekspension kritik från Konsumentverket i ett färskt beslut. Deras verksamhet består av att äldre människor belånar sina bostäder, utan att amortera eller betala ränta förrän en försäljning stundar. 

De anklagas nu för att brista i måttfullhet och information i sin reklam – samt att försköna bilden av skuldsättning. En kvinna i en annons berättar till exempel om olika drömmar som lånet förverkligat, utan att ekonomiska följder eller räntevillkor framgår.

En hel rad andra kreditgivare som Anyfin, Bynk, Klarna, Northmill och PFC har tidigare fått kritik av Konsumentverket för att bryta mot lagen om hur lån får marknadsföras i Sverige.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera