Annons

Löwengrip om Natural Cycles: ”Jag hoppas kvinnor inte skräms upp”

Isabella Löwengrip, som har investerat i och marknadsfört Natural Cycles.
Isabella Löwengrip, som har investerat i och marknadsfört Natural Cycles.
Delägaren Isabella Löwengrip har själv marknadsfört Natural Cycles p-app. Hon stöttar bolaget efter att Södersjukhuset i Stockholm slagit larm om oönskade graviditeter. ”När vi växer så kommer den här typen av fall att dyka upp och det vet vi”, säger Isabella Löwengrip till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Preventivappen Natural Cycles har anmälts av Södersjukhuset i Stockholm till Läkemedelsverket efter att det framkommit att av 668 abortsökande kvinnor på Södersjukhuset i Stockholm från september förra året till januari i år så var 37 oönskade graviditeter kopplade till appen. Det uppger nyhetsbyrån Siren.

Läs mer: Södersjukhuset anmäler Natural Cycles för oönskade graviditeter 

Vid användning av appen krävs en regelbunden menscykel, vilket inte alla kvinnor har, samt att man följer instruktionerna noggrant, påpekar barnmorskan Carina Montin på Södersjukhuset till Nyhetsbyrån Siren.

”Det kanske är så att ungdomar ska använda ett säkrare preventivmedel”, säger hon till nyhetsbyrån.

I november förra året tog Natural Cycles in 250 miljoner kronor och appen hade då över 500 000 användare enligt bolaget själva.

Huvudinvesterare var Investors riskkapitalbolag EQT:s tech-gren EQT Ventures. I ägarlistan finns även bland annat Bonnier Growth Media (vars ägare Bonnier AB även äger Dagens industri).

Liksom entreprenören och investeraren Isabella Löwengrip. Natural Cycles är ett av hennes första portföljbolag. Hon gjorde sin första investering i bolaget 2014 och har har även marknadsfört p-appen på sin blogg.

Påverkar det här ditt förtroende för Natural Cycles?

”Nej, inte alls. Det är så att vi är fortfarande ett ungt bolag som växer snabbt. Vi finns i 160 länder. När man växer och får nya kunder så ökar fallen med oönskade graviditeter. Det gäller alla preventivmedel. Den mänskliga faktorn finns alltid”, säger Isabella Löwengrip till Di Digital.

Hur ser du helst att bolaget agerar?

”Vi har gjort kliniska studier och är ett godkänt preventivmedel. Så för vår del handlar det inte om att göra så mycket utan att snarare svara på frågor. Man får inte skapa en rädsla hos kvinnor att använda preventivmedel. Det är viktigt att ha alternativet med hormonfria alternativ. Jag hoppas att kvinnor inte skräms upp utan fortsätter att förstå att det finns alternativa p-medel.”

Framgår risken för att bli oönskat gravid tillräckligt tydligt i marknadsföringen?

”Det är viktigt för mig att nå fram till våra tusentals användare att det här ett godkänt p-medel. I studien på Södersjukhuset har 37 av 668 kvinnor som blivit oönskat gravida använt Natural Cycles. Men vi har inte fått se siffrorna kring vad resten av kvinnorna har använt för preventivmedel.”

”När vi växer så kommer den här typen av fall att dyka upp och det vet vi. Med den här typen av p-medel som kräver en daglig rutin så får man inte slarva. Som vilket dagligt p-medel som helst så måste man hålla sina rutiner oavsett om det är tablett eller mätning av temperaturen. Men man kan alltid bli tydligare om detta.”

Kvinnor under 18 år rekommenderas inte att använda Natural Cycles. Hur säkerställer man att marknadsföringen på sociala medier riktas rätt? 

”Det är enkelt att styra vilken målgrupp man ska synas hos på sociala medier. Det är vi duktiga på.”

”Men det här är ett fantastiskt p-medel så det är viktigt att synas och höras på sociala medier. Kvinnor ska inte behöva må dåligt av hormoner eller använda kondomer om de inte vill. Dessutom kan man planera graviditeter med Natural Cycles. Jag skulle säga att det är viktigt att vi syns på sociala medier.”

Läs även: Natural Cycles fyller på kassan med en kvarts miljard 

2016, alltså två år efter att Isabella Löwengrip gjorde sin första investering i Natural Cycles, tillkom Bonnier Ventures i ägarkretsen.

”Jag kan bara säga att det självklart olyckligt med oönskade graviditeter”, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Ventures.

”Det här är en fråga jag vet att man jobbar mycket med på bolaget och att man jämfört med många preventivmedel till och med har högre säkerhet.”

Borde Natural Cycles kommunicera tydligare?

”Det kan jag inte uttala mig om. Jag vet på rak arm inte exakt hur tydlig man är i sin kommunikation. Men jag har stort förtroende för teamet på Natural Cycles. Just det fokus som man lägger på forskning och ständig utveckling av produkten och algoritmen är en av anledningarna till att vi gick in i bolaget och fortsätter att backa bolaget.”

Vad anser du att bolaget borde göra?

”Det är viktigt att lyssna på och ha en ständig dialog med sina kunder, och att man är transparent och ger bästa tänkbara information”, säger Ulrika Saxon.

I november värderades Natural Cycles till över 1 miljard kronor i samband med att EQT Ventures gick in i bolaget.

Di Digital har sökt EQT Ventures för en kommentar.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies