Hoppa till innehållet

Luleåbolaget är strömavbrottens fiende – får elbolag som investerare

Skellefteå Kraft investerar 10 miljoner kronor i techbolaget Exeri, som med sina sensorer vill halvera tiden för strömavbrott i det svenska elnätet. Planen är att omsätta en halv miljard kronor om fem år, enligt vd:n Magnus Karlsson.

Magnus Karlsson är vd på Exeri.
Magnus Karlsson är vd på Exeri.Foto: Amanda Lindgren

I framtiden ska längre strömavbrott bli färre och kortare. Åtminstone om elnätsövervakaren Exeri får som de vill. Luleåbolaget har tagit fram ett system som övervakar och upptäcker defekter i elnätet. 

Nu får bolaget in knappt 10 miljoner kronor i nytt kapital från det kommunägda elbolaget Skellefteå Kraft mot 15 procent av aktierna.

”Vi ser det som ett bevis på att vår teknik fungerar och att behovet faktiskt finns ute i elnäten. Skellefteå Kraft är en väldigt kompetent och stor nätägare som kommer att bidra med mycket mer än bara kapital”, säger Exeris vd och medgrundare Magnus Karlsson.

Bolaget hittar och typbestämmer fel i elnätet och kan på så sätt, enligt egen utsago, halvera tiden för ett strömavbrott. Exeri placerar ut ”smarta agenter” i elnätet som skickar data som bearbetas av bolagets algoritm och sedan larmar om ett fel upptäcks.

Planen att omsätta 500 miljoner kronor om fem år ligger fast.

I dag är den största konkurrenten den traditionella, det vill säga manuella, felsökningen. Men den är tidskrävande och oftast omständlig, enligt Magnus Karlsson.

”Kapitalet ska gå till teknikutveckling och hjälpa oss att öka försäljningen. Vi vill kunna nå ut till en bredare marknad”, säger Magnus Karlsson.

Den huvudsakliga målgruppen är elnätsägare och på kundlistan finns redan stora aktörer som Skellefteå Kraft och EON. Tillsammans är de två bolagen i full färd med att installera runt 450 av Exeris sensorer runtom i Sverige.

”Med hjälp av det nya systemet kommer felsökningstiden att kortas och arbetet med att åtgärda driftstörningar komma igång snabbare vilket både minskar våra kostnader och skapar kundnytta”, säger Joachim Nordin, vd på Skellefteå Kraft.

Läs mer: Strömavbrottens fiende kammar hem segern i Luleå 

Än så länge har dock Exeris omsättning varit blygsam. Under det senaste räkenskapsåret, som var brutet och avslutades i april 2018, noterade bolaget intäkter på drygt 0,4 Mkr med ett resultat runt nollstrecket.

”Nu är vi verkligen redo att gå ut stort på marknaden. Vi har hittills haft tre kunder och förhandlar med fler potentiella partners i både Sverige och Finland. Intresset är väldigt stort och den riktiga stegringen i intäkter ska börja i år”, säger Magnus Karlsson.

Exeri deltog i Di Digitals pitchtävling Startup Tour under hösten 2018, där man nådde hela vägen fram till finalen i Stockholm. Då uppgav Magnus Karlsson att bolaget siktar på att omsätta hela 500 Mkr om fem år. 

”Den planen ligger fast. Skellefteå Kraft ska hjälpa oss med resurser och kompetens, för att vi ska kunna göra ännu mer nytta för elnätsägare”, säger han.

Största ägare i Exeri är de tre grundarna Magnus Karlsson, Stefan Burström och Elisabeth Söderström Johansson. Tillsammans kontrollerar de cirka 57 procent av aktierna i bolaget.

Exeris tre grundare Stefan Burström, Elisabeth Söderström Johansson och Magnus Karlsson.
Exeris tre grundare Stefan Burström, Elisabeth Söderström Johansson och Magnus Karlsson.
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera