Hoppa till innehållet

Luleåbolaget vill revolutionera e-handeln – backas av stjärndomaren

E-handelsföretaget Spotin utvecklar ett nytt sätt att bedriva handel på nätet. Bolaget har på senare tid tagit in 3 miljoner kronor, jagar ännu mer kapital och stöttas av den tidigare VM-domaren och På spåret-stjärnan Jonas Eriksson. 

Från vänster: Robert Karlsson, ekonomichef, Kristoffer Karlsson, vd, och Jonas Eriksson, tidigare VM-domare och investerare i Spotin.
Från vänster: Robert Karlsson, ekonomichef, Kristoffer Karlsson, vd, och Jonas Eriksson, tidigare VM-domare och investerare i Spotin.

Spotin, som deltog i Di Startup Tour i år, har byggts upp under närmare 8 år, varav de tre senaste åren på sitt utvecklingskontor i Luleå. 

“Det är en lång tid men det tar lång tid att skapa ny teknik driver marknaden framåt, speciellt om du gör det kostnadsmedvetet som vi gjort det", säger bolagets grundare och vd Kristoffer Karlsson. 

Bolaget har medvetet varit väldigt tysta om att de har gjort  plattformen fram till nu, säger han. 

"Anledningen till att vi är så hemlighetsfulla är att Spotin medför ett skifte, ett helt nytt sätt att bedriva e-handel på.”

Genom plattformen kan handel distribueras över alla olika typer av digitalt innehåll på nätet, enligt grundaren. Det kommer inte att behövas länkar mellan sidor, utan plattformen gör det möjligt att köpa produkter direkt ifrån varumärken utan att lämna den ursprungliga sidan. 

”Vid sidan om sin enda befintliga egna försäljningskanal på nätet, sin webbplats, kan företag nå ut med sin försäljning till fler platser de vill synas på. Det är ett helt nytt sätt att arbeta. Inom de närmsta två åren ser vi att det här kommer användas”, säger han. 

Spotin har fått enorm respons från stora globala aktörer inom teknik, mediegrupper samt modegrupper, enligt vd:n. 

"Vi vet att det vi gör ligger i framkant rent tekniskt och att de tillför något helt nytt på marknaden.”

Läs mer: Strömavbrottens fiende kammade hem segern i Luleå 

När bolaget grundades 2015 var den tidigare VM-domaren Jonas Eriksson och På spåret-stjärnan först med att gå in med kapital i bolaget, närmare bestämt 1,5 miljoner kronor. Han är aktiv i bolaget som styrelsemedlem, men är inte anställd i företaget. 

”Han har en mediebakgrund och det var även därför det var intressant att prata med honom”, säger Kristoffer Karlsson. 

Under den senaste tiden har ett antal privata lokala aktörer i Luleå gått in med ytterligare 3 Mkr i bolaget och det jobbar i dagsläget aktivt med att fylla på kassan igen. 

Medlen de får in ska användas till marknadsföring, kommande samarbeten med globala aktörer samt att utveckla plattformen.

Totalt har Spotin tagit emot drygt 7 Mkr från investerare, däribland stöd från en innovationsfond med 1,2 Mkr. 

Bolaget, som startade upp i Stockholm, valde efter ett år att flytta till Luleå. 

”Vi insåg att vi kan göra mycket mer för pengarna genom att flytta upp till Luleå och etablera verksamheten här. De har ett tekniskt universitet, är en timme från Stockholm och vi kunde lösa lokalfrågan under en veckas tid. Det var egentligen bara föredelar för oss. Vi känner att vi har alla möjligheter att växa och hitta rätt personal.” 

Spotin kommer att lansera sin tjänst under 2019. 

Läs mer: Miljonregn över Apprl – slussar fans från influencers till webbutiker 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera