Hoppa till innehållet

Lulebolaget Behaviosec tar in 140 miljoner från ”dröminvesterare”

Luleåbolaget Behaviosec tar fram säkerhetslösningar genom att identifiera hur man använder tangentbord och mobiltelefonen. Nu tar bolaget in 138 miljoner kronor från storbolag för att växa.

Behaviosecs medgrundare Olov Renberg med bolagets vd Neil Costigan.
Behaviosecs medgrundare Olov Renberg med bolagets vd Neil Costigan.Foto: Fotograf Viveka Österman

Det Luleågrundade Behaviosec tar fram säkerhetslösningar som identifierar användaren genom så kallad beteendemässig biometri. Med andra ord identifierar de personen genom hur personen hanterar tangentbordet, musen, mobiltelefonen och appar. Bolaget grundades av Olov Renberg and Peder Nordström 2006 och har i dag kontor i både Europa och USA.

”Våra produkter efterfrågas av många olika aktörer och vi växer med flera miljoner användare i månaden”, säger Olov Renberg när Di Digital når honom på besök i Barcelona för Cisco Live.

Cisco investments är också en av investerarna när Behaviosec tar in mer kapital. Luleåbolaget tar nu in 17,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 138 miljoner kronor, i en ny finansieringsrunda. Förutom Cisco investerar även befintliga aktieägare, ABM Amro och Trident Capital Cybersecurity, som leder rundan. 

”Vi har länge känt till Trident eftersom vi håller på med it-säkerhet. Att få med dem har varit målbilden. Sen hade de kontakter med Cisco”, säger Olov Renberg.

Behaviosec tog senast in kapital 2014, av bland annat svenska Northzone, och enligt Olov Renberg har tillväxten gått bra i Europa med över 40 miljoner användare. Bolaget har vänt sig speciellt till finansiella aktörer och har bland annat avtal med flera stora banker i Schweiz och Holland. Däremot har de saknat finansiella kunder i USA.

”Vi vill växa i USA och vi har redan arbetet med det amerikanska försvaret i fler år, men inte i den finansiella sektorn. Så under andra kvartalet i fjol åkte jag till New York för att gå programmet Fintech Innovation Lab. Det var då det blev på allvar med Trident”, säger Olov Renberg.

Tridents fond har sin bas i Silicon Valley och nu planerar Behaviosec att både växa på öst- och västkusten i USA, men även i resten av världen. 

”Det är i Luleå som vi har vår R&D-avdelning och det var där vi startade. Där sitter även Peder Nordström och en större del av teamet. Det är där vi kommer att rekrytera mest. Sen behöver vi även stärka våra lokala sälj- och marknadsteam”. 

Behaviosec har vuxit i storlek de senaste åren och består i dag av ett antal mindre bolag med ett amerikanskt moderbolag. Enligt Olov Renberg går det bra för bolaget, men marknaden är i förändring. 

”Det har varit många konsolideringar i den här branschen och det är mycket som händer”, säger han.

Är du rädd för att ni blir uppköpta?

”Nej, vi har ju tagit in riskkapital så slutmålet är att antingen börsnoteras eller bli uppköpta. Det har funnits många bra bolag inom svensk säkerhetsindustri och det vanligaste är att man blir uppköpt. Det kanske inte låter så sexigt med IT-säkerhet men det behövs”.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera