Hoppa till innehållet

Helsingborgs DagbladSydsvenskan
I samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Lunda-Teslan ute på vägarna – värvar ny utvecklingschef

Svenska elbilsföretaget Uniti fortsätter att jobba för att lansera sina bilar under 2019. Nu tar man in en branschprofil från Jaguar Land Rover och fyller en nyckelroll.

Unitis nya produktutvecklingschef Sally Povolotsky.
Unitis nya produktutvecklingschef Sally Povolotsky.Foto: Pressfoto.

Resan mot att lansera sin första tvåsitsiga elbil, One, går vidare för Lundbaserade Uniti.

Nu har bolaget tagit nästa steg mot massproducering genom att värva en ny chef för produktutveckling. Bolaget tar in Sally Povolotsky, med bakgrund hos bland andra Jaguar Land Rover. Hos den brittiska biljätten har Sally Povolotsky arbetat med just elbilsprojekt.

”Det är en spännande tid att vara med om starten i en motor- och drivlinerevolution”, säger Sally Povolotsky i ett pressmeddelande.

Unitis tvåsitsiga modell One.
Unitis tvåsitsiga modell One.Foto: Pressfoto.

Tanken är att Sally Povolotsky ska leda arbetet med att göra konceptbilen One klar för massproducering. Målet är att få ut två modeller på marknaden under nästa år, för att sedan få ut runt 5000 bilar året därpå.

Enligt Uniti har man fått in runt 3000 intresseanmälningar via bolagets hemsida.

Läs mer: Stort intresse för Lunda-Tesla – får råd av Koenigsegg

”Vi har optimerat vår organisation mot att få till produktion och kunna leverera bilarna. Jag är övertygad om att Sally och hennes team av ingenjörer kommer att göra det möjligt för oss att visa upp både vår två- och fyrsitsiga modell i tid nästa år”, säger bolaget vd Lewis Horne.

I augusti kunde Di Digital berätta att bolaget gjort sina första tester utomhus med konceptbilen. Bolaget meddelade då också att man kommer att utveckla en fyrsitsig modell, utöver konceptbilen One som har utrymme för en passagerare och en förare. 

Läs mer: ”Skånes Tesla” ville ta in en halv miljard – nu är målet 35 miljoner kronor 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera