Lundabolaget Flatfrog gör en plattskärm som fungerar som en smart whiteboard där personer som befinner sig på olika platser rent fysiskt kan arbeta med samma texter och ritningar på en delad skärm. Resultatet från exempelvis ett idémöte kan även skickas ut till medverkande direkt från skärmen.
Under teknikmässan CES i januari fick Flatfrog en skjuts uppåt när Samsung gick ut med nyheten att de integrerat Flatfrogs teknik i sin nya skärm Samsung Flip. Lundabolaget har sedan ett år tillbaka även samarbeten med Dell angående deras skärmar.
”Det finns 40 miljoner konferensrum i världen. Varje sådant rum behöver en interaktiv skärm. Vårt mål är att vara del av alla de skärmarna”, säger Flatfrogs vd Dhwani Vyas på länk från Silicon Valley.
Flatfrog grundades redan 2007 av serieentreprenören Christer Fåhraeus och Ola Wassvik men det är först på senare tid som det på alvar har tagit fart för bolaget. 2015 låg omsättningen på 8,7 miljoner kronor och 2016 låg den på 34 Mkr. Under 2017 mer än femfaldigades omsättningen till 197 miljoner kronor, enligt bolaget.
Läs även: Fåhraeus tar in 60 miljoner till sitt skärmbolag Flatfrog
Men den ökade försäljningen är inte tack vara samarbetet med Dell och Samsung. Istället är det utbildingssektorn som driver efterfrågan.
”Våra siffror för 2017 har främst att göra med våra avtal med Promethean som är en av USA:s största aktörer inom digital utbildning för mellan- och högstadieelever. Våra avtal med exempelvis Samsung kommer att synas i våra siffror först i redovisningen för 2018”, säger Dhwani Vyas.
I dag har Flatfrog ett 70-tal anställda. De flesta sitter i Lund men bolaget har även kontor i Silicon Valley samt i Taiwan och Sydkorea.
”Vi har insett att det är viktigt för oss att vara där våra kunder är. Att ha kontor runt hörnet från där de sitter har verkligen hjälpt oss”, säger Dhwani Vyas.
Flatfrogs medgrundare Ola Wassvik är bolagets teknikchef och arbetar på huvudkontoret i Lund. Enligt honom är bolagets ambition att skapa en användarvänlig produkt avgörande för att locka kunder.
“Vi arbetar lite som Apple. Den avancerade tekniken skall inte upplevas avancerad för användaren utan bara som ett naturligt sätt att arbeta och interagera med produkten. Det handlar helt och hållet om att göra slutanvändaren nöjd. För att nå det resultatet krävs det mycket arbete med teknologin”, säger Ola Wassvik.
Läs även: Apple uppges lansera tre nya Iphones i höst
Flatfrog har under 2017 för första gången gått från röda till svarta siffror. Bolaget har hittills överlevt genom att ta in närmare 500 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Intel, Invus and Sunstone Capital. Bolaget har en budget för att klara sig utan externt kapital för året men ifall en börsnotering blir aktuell kan en till runda vara aktuell, uppger Dhwani Vyas.
”Det brukar ta cirka 9-12 månader att göra sig redo för börsen så vi kommer antagligen att gå till börsen nästa år. Stockholmsbörsen är ett intressant alternativ. Där finns det många investerare och ett stort intresse för techbolag, men även ett uppköp är ett bra alternativ för oss”, säger Dhwani Vyas.
Medgrundaren Christer Fåhraeus har tagit ett antal teknikföretag till börsen, bland annat Cellavision, Anoto och Precise Biometrics. Därför är en börsnotering av Flatfrog föga förvånande. Även för Ola Wassvik är en börsnotering att föredra före att köpas upp av ett större techbolag.
”Alla som tar in externt kapital som startupbolag vet att det en gång kommer att behöva göras en exit. Då är jag mest nöjd om det är en börsnotering”, säger Ola Wassvik.
Läs även: Paradisläckan: Så blev en skånsk startup skattesmitarnas värsta fiende