Hoppa till innehållet

Lundin-familjens spelbolag köps upp

Den svenska spelutvecklaren Antler Interactive har haft svårt att lyfta sedan starten 2016, trots att Lundin-familjen funnits på ägarlistan. Nu köps studion upp av blockkedjebolaget Chromaway.

Antler Interactives vd Anna Norrevik och Chromaways medgrundare och vd Henrik Hjelte.
Antler Interactives vd Anna Norrevik och Chromaways medgrundare och vd Henrik Hjelte.Foto: Press och Amanda Lindgren (Di).

Spelutvecklaren Antler Interactive, som tidigare hette Svrvive, köps upp av det svenska blockkedjebolaget Chromaway. Det framgår av ett pressmeddelande.

Antler Interactive grundades 2016 och vd är Paradox-veteranen Anna Norrevik. Bolaget har under det senaste året ställt om sin verksamhet från utveckling av virtual reality-spel (VR) - där man hann utveckla två titlar - till augmented reality (AR).

Den stora skillnaden mellan teknikerna är att AR är betydligt mer tillgängligt för fler, eftersom det räcker med en vanlig smart mobil. Det krävs ingen extrautrustning, som VR-glasögon och -konsoler. 

Läs mer: Spelutvecklaren backas av familjen Lundin – nu byter de kostym 

Chromaway tog hösten 2018 in 135 miljoner kronor i riskkapital, rapporterade Breakit. Bolaget tillhandahåller till exempel blockkedjeimplementationer för banker och myndigheter. Tanken med förvärvet är att även dra nytta av blockkedjor även inom spelvärlden, heter det.

Hur mycket Chromaway betalar för Antler är inte offentligt, men förmodligen handlar det inte om någon hisnande köpesumma. 2018 omsatte Antler Interactive blygsamma 1,1 Mkr och förlusterna räknades ihop till 5,8 Mkr. I somras hade bolaget ett dussin anställda.

Vid starten tog Antler Interactive in 15 Mkr i riskkapital från bland andra Lundin-familjen genom deras ägarbolag Back In Black Capital och Per Brilioth, som är vd på Vostok New Ventures. Men därefter har inga nya medel tillförts verksamheten.

Vd:n Anna Norrevik berättade dock för Di Digital i juli att tanken var att fylla på kassan med ytterligare 19 Mkr. Någon nyemission hann däremot inte genomföras före affären.

Läs mer: Svenska startupbolaget Chromaway bygger en egen blockkedja

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera