Hoppa till innehållet

Lunds universitet investerar i digitalt byggbolag

Helsingborgsbolaget Fieldly tar in 3,2 miljoner kronor i nytt kapital. Bolagets digitala projekthanteringsverktyg ska nu förberedas för en större expansion i Europa.

Sven Paulin från Fieldly prisades nyligen på Di Startup Tour, nu får bolaget in nytt kapital.
Sven Paulin från Fieldly prisades nyligen på Di Startup Tour, nu får bolaget in nytt kapital.

Det är affärsängeln Lars Dahlén som tillsammans med Lunds universitets holdingbolag, LU Holding AB, går in med nya miljoner i Fieldly (NTL). 

"Fieldly visar gång på gång att de är något riktigt stort på spåret. De har ett skalbart system som löser ett riktigt problem på en enorm global marknad. För mig känns det inspirerande att få vara med och bidra till byggsektorns digitala paradigmskifte och förbereda Fieldly för en ledande position i densamma”, säger Lars Dahlén som står för den största delen av kapitaltillskottet.

Pengarna ska användas till att förbereda en kommande Europaexpansion.

"Just nu förbereder vi produkten för den europeiska marknaden, men vi optimerar även våra interna strukturer för att möjliggöra en fortsatt snabb tillväxt”, säger Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.

Läs mer: Utmanarna vill damma av byggbranschen

Helsingborgsbolaget, som grundades av Daniel Krusenstråhle 2013, har tagit fram ett projekthanteringssystem som ska underlätta kommunikationen mellan byggbolagens kontor och de anställda ute på byggarbetsplatserna. Tidrapportering, materialåtgång och körningar rapporteras digitalt i ett sammanhållet system i stället för med papper och penna, pärmar och mejl. Målet är att blir ett standardverktyg för byggbranschen.

”Produktmässigt har vi gått från att lösa det lilla bolagets problem till att också lösa de stora bolagens problem. Vi har breddat produkten och förbereder oss för vår Europaexpansion”, sade Sven Paulin till Di Digital i samband med att Fieldly vann delfinalen av Di Digital Startup Tour i Malmö. 

I juli 2015 rapporterade Di Digital att Fieldly tagit in 5,3 miljoner kronor från affärsängeln Lars Dahlén och för knappt ett år sedan kunde Di Digital berätta att bolaget förberedde en finansieringsrunda på mellan 30 och 50 Mkr.

"För oss är det viktigt att göra rätt sak i rätt tid och i rätt ordning. Vi har ett par ytterligare parametrar vi vill ha på plats innan vi tar nästa stora steg – en större Europaexpansion. Och det är först då som en större runda med expansionskapital fyller sitt syfte”, säger Sven Paulin. 

Läs mer: Fieldly prisades på Startup Tour i Malmö 

Fieldly har precis nått 10 000 registrerade användare och Sven Paulin säger att 2016 har varit ett bra år.

”Omsättningsmässigt har vi haft en mycket god tillväxt jämfört med 2015. Under 2016 har vi verkligen bevisat vår produkt på den svenska marknaden. Vi ser otroliga tids- och kostnadsbesparingar hos våra kunder där systemet halverar administrationstiden för kontoret och besparar hantverkaren och underentreprenören på fält minst 1 timme per person och dag.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera