Hoppa till innehållet

Lunds universitet lanserar corona-app – får ljummen respons från FHM

Forskare vid Lunds universitet lanserar en gratis corona-app för att öka kunskapen om viruset och kartlägga smittspridningen i Sverige. Folkhälsomyndigheten har tagit emot en beskrivning – men inte agerat ännu. 

Maria Gomez som är professor i fysiologi, den nya appen, och Paul Franks som är professor i genetisk epidemiologi.
Maria Gomez som är professor i fysiologi, den nya appen, och Paul Franks som är professor i genetisk epidemiologi.Foto: Press.

”Data från appen kan ge oss en bättre bild av sjukdomsförloppet och varför vissa bara drabbas lindrigt medan andra blir svårt sjuka och dör”, säger Paul Franks, professor i genetisk epidemiologi vid Lunds universitet.

Enligt ett pressmeddelande ska det ta runt en minut om dagen att svara på enkla frågor om sin hälsa i appen. Detta, menar man, kan bidra till minskad spridning av covid-19. 

Man hoppas att appen ska kunna ta reda på:

I vilka delar av landet risken för smitta är hög.
Vilka faktorer som ökar risken att bli allvarligt sjuk och hur risken påverkas av underliggande sjukdomar.
Hur fort viruset sprids i olika delar av landet.

Folkhälsomyndigheten har inte hört av sig till mig ännu.

Enligt Paul Franks har rektorn vid Lunds universitet haft en dialog med Johan Carlson, generaldirektör vid Folkhälsomyndigheten. 

”Folkhälsomyndigheten har tagit emot en beskrivning av vår app”, säger han. 

Men de har inte gett er en reaktion?

”De har inte hört av sig till mig ännu. Men jag har inga förväntningar på om de ska stödja detta eller inte. Det skulle givetvis hjälpa om de gjorde det.”

En version av appen används redan i Storbritannien och USA, och snart även i Indien.

Den utvecklades ursprungligen av läkare och forskare vid Kings College i London och Guys and St Thomas sjukhus i samarbete med Zoe Global, ett företag som analyserar hälsodata, heter det.

Läs mer: Apple och Googles svar till Tegnell – smittspårning effektivt även i Sverige 

Ambitionen är att få allmänheten att snabbt rapportera sina symtom och därmed ge en samlad överblick av hälsotillståndet i landet. 

”Eftersom det hittills är så få som testas för viruset i Sverige är det svårt att få en uppfattning om hur utbredd smittan är”, säger Paul Franks.

Tack vare ett pågående forskningssamarbete, fick forskarna vid Lunds universitet också möjligheten att snabbt anpassa appen så att den kan användas i Sverige.

Vilken väg som Folkhälsomyndigheten väljer när det gäller insamling av sådana här covid-19-data återstår dock att se. I veckan meddelade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att den pausar arbetet med ett digitalt verktyg för att kartlägga symtom och beteendeförändringar i befolkningen.

MSB har utvecklat sitt verktyg i samarbete med Folkhälsomyndigheten. Men nu har Folkhälsomyndigheten begärt att MSB väntar med att gå vidare eftersom regionerna är tveksamma till verktyget i nuläget, då det potentiellt skulle kunna öka oron och trycket hos sjukvården.

Informationen som samlas in i Lunds universitets corona-app ger en uppfattning om vilka symtom som är förknippade med covid-19. Sedan tidigare har feber, hosta och andningssvårigheter pekats ut som tydliga tecken på sjukdomen.

”Men uppgifter som samlats in med appen i andra länder visar att huvudvärk, muskelvärk och nedsatt lukt- och smaksinne samt diarré också kan vara symtom på smittan”, säger Maria Gomez, professor i fysiologi, som tillsammans med Paul Franks varit drivande i arbetet med att lansera appen i Sverige.

De betonar att appen inte ställer någon diagnos. Appen erbjuder inte sjukvårdsrådgivning och man kan inte få kontakt med sjukvårdspersonal via appen. 

Den samlar inte heller in information om deltagarnas namn, personnummer, gatuadress eller telefonnummer. Användaren anger sitt postnummer som geografisk hemvist, men enbart de två första siffrorna i postnumren används i sammanställningar över regional smittspridning, heter det.

Vidare samlar appen inte någon GPS-data alls, och appen kan inte på något sätt spåra deltagarnas rörelsemönster eller vilka personer som de träffar i enlighet med EU:s dataskyddsförordning, GDPR.

Forskarna uppmanar så många som möjligt att använda appen dagligen tills pandemin är över.

”Allt man gör är att rapportera saker som är relaterade till dina symtom och din situation. Är man frisk vill vi veta det också. Ju fler som använder appen desto bättre”, säger Maria Gomez. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera