Hoppa till innehållet

Lyckas Enkla börjar även Handelsbanken stänga kontor

Digitaliseringen har fått Swedbank, SEB och Nordea att dra ner på antalet kontor rejält. Nu riskerar digitala bolån som Enkla att få Handelsbanken följa efter i rask takt, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud i en kommentar.  

Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Sveriges bankkontor påminner allt oftare om väntrum i vården. Snittåldern är hög. Många av kunderna är förvirrade. Och det är svårt att få tala med rätt specialist.

En orsak är givetvis att teknikvana kunder sköter sina bankärenden på nätet. En annan är hela den flora av digitala tjänster som finns därute.

Vill du handla aktier och fonder på nätet? Avanza och Nordnet är där. Intresserad av räntesparande med hög avkastning? Lendify, Tessin och Toborrow finns i en app nära dig. Vad sägs om ett snabblån? Eller vill du kanske pensionsspara direkt i mobilen? Är du en entreprenör som vill bokföra kvitton digitalt? Idag finns det fintechbolag för allt.

Storbankerna klarar viss konkurrens. De tjänar ju själva på att stänga kontor och låta kunderna göra halva jobbet själva på nätet

Men de är rädda för en sak: Att förlora sin relevans. 

Ska man lyckas i bankbranschen gäller det att förstå kunden och stänga affären. Tidigare skedde detta genom det personliga mötet på kontoret. Idag sker det i allt större utsträckning på nätet. Och där gäller det att håva in och analysera mängder av högkvalitativ kunddata.

Bankerna fattar detta. SEB har exempelvis investerat stort i privatekonomi-appen Tink, som får in mängder av kunddata genom att hjälpa användarna organisera alla sina utgifter. Och Swedbank har köpt in sig i Mina Tjänster, en startup som hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring.

Läs mer: Nordea hyllar Enkla i hemlig analys 

Nätet blir alltså allt mer avgörande. Men kontoret fyller fortfarande en viktig funktion. När vi som bankkunder tar stora lån, inte minst bolån, känner vi exempelvis ett behov av att tala med en bankman.

Dessa situationer är bankmännens tillfälle att få en direkt inblick i kundens privatekonomiska situation. Man möts, mejlar och pratar i telefon - och bankmannen passar på att erbjuda en rabatt på räntan till de kunder som vill flytta sitt aktie- eller pensionssparande till banken.

Ska bankerna lyckas måste processen förbli personlig - och komplicerad. Kunderna ska känna att de måste förhandla. Bolån får inte bli en enkel handelsvara.

Läs mer: Bolåneutmanare driver på bankernas digitalisering: "Klart att vi påverkas" 

Det är därför bankerna är livrädda för de digitala bolåneutmanare som dykt upp den senaste tiden. Hypoteket, Enkla och Stabelo har ju som affärsidé att erbjuda låga bolåneräntor och enkel lånehandläggning. Vem vill prata med en bankman då?

Handelsbankens vd Anders Bouvin medgav nyligen att bara administrationen av bolån kostar banken en halv miljard kronor varje år. I bästa fall är det en investering som betalar sig i dag. Men om bolåneutmanarna lyckas kan även Handelsbanken få anledning att tänka om - och börja säga upp personal och stänga kontor i rask takt de med.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera