Mediatool grundades 2010 av Alexander Högman, Magnus Ohlin, Joakim Landberg och Ludwig Magnusson. Men det är först de senaste 4-5 åren som man haft riktiga intäkter. I fjol drog bolaget in 6 Mkr med ett resultat strax över nollan.
”Coronakrisen orsakade ett tapp i våras, men nu ser vi ett uppsving när marknadsavdelningar jobbar hemifrån. Jag gissar att vi omsätter 10 miljoner kronor i år och kanske det dubbla nästa år”, säger vd Alexander Högman.
I ett nötskal hjälper bolagets mjukvara företag att effektivt organisera sin marknadsföring, där planering, genomförande och uppföljning vävs samman. På kundlistan finns internationella jättar som Estée Lauder Group, NHL-laget Ottawa Senators samt Klarna och Arla.
”Många företag jobbar fortfarande i gamla Excelark eller liknande. Det blir inte bara krångligt, det blir också dyrt. Där kommer vi in och förenklar och förbättrar. Med investeringen kan vi skala snabbare”, säger vd Alexander Högman.
Nu tar man alltså in 26 miljoner kronor i riskkapital för att accelerera företagets försäljningsinsatser, både i Norden och internationellt.
Bakom investeringen står J12 Ventures, Twig, Almi Invest och Newion, ett holländskt riskkapitalbolag som nu gör sin första nordiska investering.
”Det känns fantastiskt roligt att få med tunga namn på resan. Vi ser att mixen av kompetenser kommer göra stor skillnad i nästa steg”, säger vd:n.
John Sjölander, partner på Newion Investments, lyfter fram Mediatools produktfokus som bolagets största tillgång.
”Ibland möter man ett team som är fullkomligt fokuserade på att bygga en fantastisk produkt åt sina kunder. Gänget på Mediatool har lyckats med detta, och deras passion för att göra sina kunder nöjda gjorde att vi snabbt blev väldigt intresserade av bolaget och deras tjänst”, säger han.
Läs mer: John Sjölander lämnar Industrifonden – ska få holländare att investera i Sverige