Hoppa till innehållet

Lyftes av pandemin – tar in 26 miljoner för att digitalisera marknadsföring

Svenska mediatechbolaget Mediatool tar in 26 miljoner kronor i riskkapital och expanderar internationellt. Bolagets mjukvara används för att förenkla för varumärken och byråer vid styrning och uppföljning av marknadsföringsinsatser. 

Alexander Högman, vd på Mediatool med mjukvara för styrning och uppföljning av marknadsföringsinsatser.
Alexander Högman, vd på Mediatool med mjukvara för styrning och uppföljning av marknadsföringsinsatser.

Mediatool grundades 2010 av Alexander Högman, Magnus Ohlin, Joakim Landberg och Ludwig Magnusson. Men det är först de senaste 4-5 åren som man haft riktiga intäkter. I fjol drog bolaget in 6 Mkr med ett resultat strax över nollan. 

”Coronakrisen orsakade ett tapp i våras, men nu ser vi ett uppsving när marknadsavdelningar jobbar hemifrån. Jag gissar att vi omsätter 10 miljoner kronor i år och kanske det dubbla nästa år”, säger vd Alexander Högman.

I ett nötskal hjälper bolagets mjukvara företag att effektivt organisera sin marknadsföring, där planering, genomförande och uppföljning vävs samman. På kundlistan finns internationella jättar som Estée Lauder Group, NHL-laget Ottawa Senators samt Klarna och Arla.

”Många företag jobbar fortfarande i gamla Excelark eller liknande. Det blir inte bara krångligt, det blir också dyrt. Där kommer vi in och förenklar och förbättrar. Med investeringen kan vi skala snabbare”, säger vd Alexander Högman.

Nu tar man alltså in 26 miljoner kronor i riskkapital för att accelerera företagets försäljningsinsatser, både i Norden och internationellt.

Bakom investeringen står J12 Ventures, Twig, Almi Invest och Newion, ett holländskt riskkapitalbolag som nu gör sin första nordiska investering.

”Det känns fantastiskt roligt att få med tunga namn på resan. Vi ser att mixen av kompetenser kommer göra stor skillnad i nästa steg”, säger vd:n.

John Sjölander, partner på Newion Investments, lyfter fram Mediatools produktfokus som bolagets största tillgång.

”Ibland möter man ett team som är fullkomligt fokuserade på att bygga en fantastisk produkt åt sina kunder. Gänget på Mediatool har lyckats med detta, och deras passion för att göra sina kunder nöjda gjorde att vi snabbt blev väldigt intresserade av bolaget och deras tjänst”, säger han.

Läs mer: John Sjölander lämnar Industrifonden – ska få holländare att investera i Sverige 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera