Hoppa till innehållet

Lyxfiaskot första smällen för Tessins investerare

Småsparare har investerat 70 miljoner kronor i bostadsutvecklaren Axxonen Properties via lån och preferensaktier på crowdfundingplattformen Tessin. Framtiden är nu oviss för de som investerat, medger Tessins vd Jonas Björkman.

Från vänster: En 3D-rendering av det stoppade bostadsprojekt Altitude på Kungsholmen och Tessins vd Jonas Björkman.
Från vänster: En 3D-rendering av det stoppade bostadsprojekt Altitude på Kungsholmen och Tessins vd Jonas Björkman.Foto: Pressbild, Tobias Björkgren.

Det avvecklade bostadsprojekt Altitude i Stockholm ser ut att bli den första riktiga smällen för startupbolaget Tessin och dess kunder.

I fjol erbjöd nämligen den populära crowdfundingplattformen sina användare att låna ut pengar till bostadsprojektet, som skulle uppföras ovanpå taket av en existerande byggnad på Kungsholmen. Trots en minsta insats på 50 000 kronor var det många som nappade. Totalt drog Tessin in 20 miljoner kronor till projektet, som nu alltmer liknar en härdsmälta.

Under måndagen rapporterade Di att bostadsutvecklaren Axxonen Properties stoppat prestigeprojektet, sedan dotterbolaget Axxonen Properties Management AB gått i konkurs. Och under tisdagen stod det klart att bostadsutvecklaren Axxonen lägger ned hela sin verksamhet. 

Tessin har även sedan 2015 dragit in 50 miljoner kronor till Axxonen genom att förmedla utgivandet av preferensaktier i moderbolaget. Dessa har gett investerarna en årlig avkastning på 11 procent. Men de kvartalsvisa utbetalningarna har nu upphört, enligt Tessins vd Jonas Björkman.

För de användare som lånat ut pengar till det spektakulära lyxbygget via Tessins plattform stundar nu en period av osäkerhet, enligt Tessins vd Jonas Björkman. Samma sak gäller de som investerat i Axxonens preferensaktier.

”Vi vet inte mer än de som stått i media, men framtiden är oviss för de som investerat i projektet. Vi har sökt Axxonen flera gånger under tisdagen för att få klarhet i huruvida det stämmer att projektet är avbrutet. Vi är ju en marknadsplats, så ansvaret att informera investerarna ligger hos Axxonen. Men vi ska skyndsamt vidarebefordra den information vi får till våra kunder så fort vi får in den”, säger han.

Vad händer när bolagen bakom era projekt lägger ned eller drabbas av konkurs?

"Det varierar ju från fall till fall. Men när en låntagare bryter mot avtalet, och exempelvis inte kan betala, så hanteras det av en extern agent som företräder långivarna gentemot projektägaren. Agenten går då igenom villkoren, tittar på vad det finns för säkerheter och sköter dialogen med långivarna. I vissa fall kan det gå att realisera tillgångar, och få tillbaka en del av insatsen, i andra fall inte.”

För att undvika fler liknande problem i framtiden har Tessin (NTL) sedan något år slutat förmedla utgivandet av preferensaktier. Idag sker alla projekt via rena låneinstrument istället. 

”Det blir betydligt tydligare för investerarna på det viset", säger Jonas Björkman.

Tessin startades 2014 och har tagit in riskkapital från investerare som fintechspecialisten NFT Ventures (NTL). 

I fjol förmedlade man 461 miljoner kronor till 38 olika byggprojekt. Merparten, 32 stycken, var bostadsprojekt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera