Hoppa till innehållet

Mag Interactive spränger miljonvallen med nytt spel

I november släpptes Mag Interactives spel på Facebooks plattform – redan nu har det spelats av en miljon spelare. Nu ska studion släppa ett spel på Apples meddelandeplattform.

Mag Interactives vd och grundare Daniel Hasselberg.
Mag Interactives vd och grundare Daniel Hasselberg.Bild: Jesper Frisk

Facebooks Instant Games, för spel i nyhetsflödet och i meddelandeappen, lanserades i slutet av november. Ett av de 17 spel som fanns med från start var Mag Interactives korsordsspel Wordalot Express.

Sedan lanseringen har det spelats mer än en miljon gånger.

”Det känns jättekul. När man gör något för en helt ny plattform så vet man ju inte riktigt hur det ska gå. Men att få en miljon spelare på mindre än två månader utan någon marknadsföring, då funkar det ju”, säger Daniel Hasselberg, grundare och vd för Mag Interactive.

Läs även: Facebook handplockar hans spelstudio 

Den första versionen av Facebooks spelplattform har ännu en hel del tekniska begränsningar och Daniel Hasselberg hoppas att den snart kommer vara redo för lite mer avancerade spel. 

”Du kan inte riktigt göra allt som man kan göra med ett spel på IOS eller Android. Det blir lite av en lightversion av hur spelen är på de större plattformarna. Det häftiga är att du kan spela det utan någon som helst installation så det är så otroligt lätt att testa spelet”, säger Daniel Hasselberg.

Efter succélanseringen av spelet på Facebooks plattform har studion fått mersmak och kommer strax att lansera ett nytt spel på Apples chatverktyg Imessage. Daniel Hasselberg vill dock inte gå in på några detaljer om det nya spelet.

”Det här spelet är inte likt något vi har gjort tidigare. Det är ett chatbaserat spel och det känns som det passar väldigt bra in i plattformen. Dialogen med dina vänner är en del av spelet.”

Läs även: Ruzzle-skaparna dubblade omsättningen 

Spelstudion har tidigare gjort succé med ordspelet Ruzzle, som har laddats ned över 60 miljoner gånger sedan det släpptes. Ett annat framgångsspel de släppt är Wordbrain som nu har nått 30 miljoner nedladdningar.

”Det är en bekräftelse på att spel har ett enormt långt liv. Ruzzle är snart fem år gammalt och det är fortfarande miljoner som spelar det spelet. Att se den här tillväxten gör det också tryggare att bygga ett företag runt dem”, säger Daniel Hasselberg. 

Stockholmsstudion omsatte 150 miljoner kronor under 2015, vilket var en fördubbling från föregående år. Daniel Hasselberg uppger att även 2016 kommer vara ett rekordår, men är ännu tystlåten om specifika siffror.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera