Annons

Mag Interactive spränger miljonvallen med nytt spel

Mag Interactives vd och grundare Daniel Hasselberg.
Mag Interactives vd och grundare Daniel Hasselberg. Foto: Jesper Frisk
I november släpptes Mag Interactives spel på Facebooks plattform – redan nu har det spelats av en miljon spelare. Nu ska studion släppa ett spel på Apples meddelandeplattform.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebooks Instant Games, för spel i nyhetsflödet och i meddelandeappen, lanserades i slutet av november. Ett av de 17 spel som fanns med från start var Mag Interactives korsordsspel Wordalot Express.

Sedan lanseringen har det spelats mer än en miljon gånger.

”Det känns jättekul. När man gör något för en helt ny plattform så vet man ju inte riktigt hur det ska gå. Men att få en miljon spelare på mindre än två månader utan någon marknadsföring, då funkar det ju”, säger Daniel Hasselberg, grundare och vd för Mag Interactive.

Läs även: Facebook handplockar hans spelstudio 

Den första versionen av Facebooks spelplattform har ännu en hel del tekniska begränsningar och Daniel Hasselberg hoppas att den snart kommer vara redo för lite mer avancerade spel. 

”Du kan inte riktigt göra allt som man kan göra med ett spel på IOS eller Android. Det blir lite av en lightversion av hur spelen är på de större plattformarna. Det häftiga är att du kan spela det utan någon som helst installation så det är så otroligt lätt att testa spelet”, säger Daniel Hasselberg.

Efter succélanseringen av spelet på Facebooks plattform har studion fått mersmak och kommer strax att lansera ett nytt spel på Apples chatverktyg Imessage. Daniel Hasselberg vill dock inte gå in på några detaljer om det nya spelet.

”Det här spelet är inte likt något vi har gjort tidigare. Det är ett chatbaserat spel och det känns som det passar väldigt bra in i plattformen. Dialogen med dina vänner är en del av spelet.”

Läs även: Ruzzle-skaparna dubblade omsättningen 

Spelstudion har tidigare gjort succé med ordspelet Ruzzle, som har laddats ned över 60 miljoner gånger sedan det släpptes. Ett annat framgångsspel de släppt är Wordbrain som nu har nått 30 miljoner nedladdningar.

”Det är en bekräftelse på att spel har ett enormt långt liv. Ruzzle är snart fem år gammalt och det är fortfarande miljoner som spelar det spelet. Att se den här tillväxten gör det också tryggare att bygga ett företag runt dem”, säger Daniel Hasselberg. 

Stockholmsstudion omsatte 150 miljoner kronor under 2015, vilket var en fördubbling från föregående år. Daniel Hasselberg uppger att även 2016 kommer vara ett rekordår, men är ännu tystlåten om specifika siffror.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies