Spelutvecklaren Mag Interactive ska noteras på Nasdaq First North Premier innan årsskiftet. Det framgår av ett pressmeddelande.
Fondförvaltarna Didner & Gerge, Handelsbanken Fonder, Ram One, Chalex och Swedbank Robur Fonder har åtagit sig att teckna aktier motsvarande ett totalt 230 miljoner kronor baserat på en teckningskurs på 44 kronor per aktie.
Börsnoteringen blir en viktig milstolpe för oss.
Antalet nya aktier som ges ut förväntas uppgå till 4,5 miljoner. Vidare förväntas vissa av bolagets nuvarande aktieägare sälja omkring 6,8 miljoner aktier. Det innebär att drygt 13 miljoner aktier kommer ut på marknaden till ett värde på 574 miljoner kronor.
Bolagets totala värde framgår inte av pressmeddelandet. Men enligt Di Digitals källor uppgår värderingen till drygt en miljard kronor, om man räknar in pengarna som tas in i nyemissionen.
”Mer information kommer i prospektet inom kort. Vi siktar på en notering innan årsskiftet”, säger Daniel Hasselberg, vd och medgrundare av Mag Interactive (NTL).
Noteringen är jackpott för honom och de övriga grundarna Fredrik Stenh, Anders Larsson, Johan Persson, Roger Skagervall och Kaj Nygren. Även tidigare investeraren Nokia Growth Partners kan casha in.
Daniel Hasselberg framhåller att bolaget kommit långt sedan lanseringen av Ruzzle under 2012, men att man fortfarande är i början på sin resa.
Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport.
”Börsnoteringen blir en viktig milstolpe för oss. Utöver att vi får en diversifierad ägarbas så kommer börsnoteringen att främja kännedomen om Mag Interactive. Vi är övertygade att detta kommer att vara positivt för vår tillväxtresa,” säger han.
I oktober stod det klart att Mag Interactive förvärvat FEO Media, bolaget bakom appen Quizkampen, för en hemlig summa.
”Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport”, säger vd Daniel Hasselberg då.
Läs mer: Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media
Affären visade sig senare i huvudsak vara finansierad av Swedbank Robur. De gick in med 80 miljoner kronor, merparten av köpeskillingen, enligt uppgifter till Di Digital.
Läs mer: Swedbank Robur finansierade Mags förvärv – vill börsnotera bolaget
Mag Interactives nuvarande portfölj består av fem ordspel, ett pusselspel och fyra frågesportspel. Nio av de tio spelen har laddats ned över en miljon gånger vardera.
Totalt har bolagets spel laddats ned över 200 miljoner gånger, om man räknar in nedladdningarna från FEO Medias spel. Mag når idag 3,2 miljoner dagliga aktiva användare.
Sedan räkenskapsåret 2014/2015 har nettoomsättningen vuxit med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 48 procent. Under räkenskapsåret 2016/2017 omsatte Mag 335 miljoner kronor. Rörelseresultat (EBITDA) låg på 58 miljoner kronor.
Bolaget har huvudkontor i Stockholm och hade 57 medarbetare den sista augusti i år. I samband med förvärvet av FEO Media ökade antalet anställda med omkring 50.
Läs mer: Quizkampen-grundaren om försäljningen: ”Vi ville olika saker”