Hoppa till innehållet

Mag köper frågesportsappen Primetime – aktien rusar

Det börsnoterade spelbolaget Mag Interactive köper frågesportsappen Primetime. Vid full betalning uppgår köpesumman till 100 miljoner kronor. Aktien rusar på beskedet.

Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive, och Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment med frågesportsappen Primetime.
Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive, och Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment med frågesportsappen Primetime.

Mag Interactive förvärvar svenska Sventertainment, som utvecklar frågesportsappen Primetime.

Köpeskillingen uppgår till 20 miljoner kronor, ihop med en prestationsbaserad tilläggsköpeskilling motsvarande högst 80 miljoner kronor. Betalningen sker kontant och finansieras genom existerande likvida medel, enligt ett pressmeddelande.  

Primetime sänder livequiz sju dagar i veckan. Programledarna kan vara kändisar som Rebecca & Fiona, Agneta Sjödin eller Peter Jihde, som i regel är med för att marknadsföra något av sina egna projekt.

Di Digital har tidigare rapporterat att Primetime tog in externt kapital för att växa snabbare i juni 2019. Det rörde sig om 15 miljoner kronor i en affär som värderar hela Primetime, inklusive de nya pengarna, till 75 miljoner kronor.

Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel.

Enligt Mag passar Primetimes verksamhet in i bolagets katalog av triviaspel, inte minst Nya Quizkampen.

”Vi vill skapa synergier mellan Primetime och Mag genom att integrera livesändningar i Nya Quizkampen, som numera innehåller dagliga torneringar. Detta är nästa steg på vägen mot att bli världsledande inom trivia. Vi erbjuder genom liveläget något helt nytt och spännande” säger Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive till Di Digital.

Primetimes affärsmodell, byggd på sponsorfinansiering, innebär även en möjlighet att öka den genomsnittliga intäkten per daglig aktiv användare i Nya Quizkampen, enligt vd:n.

Han säger sig vara imponerad av att Primetime på egen hand byggt upp en bas på närmare hundra tusen dagligt aktiva spelare. 

Primetime förblir en fristående produkt på de nordiska marknaderna och samarbetet mellan bolagen kommer främst att fokuseras kring integrationen av livesändningar i Nya Quizkampen, enligt pressmeddelandet. Även Sventertainment ska fortsätta agera som ett självständigt bolag med nuvarande ledning.

”Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel, och därför känns det helt naturligt för oss och även en fantastisk match ur bolagssynpunkt i den nya ägaren Mag,” säger Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment, i ett uttalande.

Mag säger sig räkna med ökade intäkter främst genom att kombinera Primetimes livestreamade triviainnehåll med Mags stora publik i Quizkampen-spelen.

Primetime släpptes i Sverige 2018 och har sedan dess expanderat till Norge, Danmark och Finland. Sventertainment uppges ha omsatt drygt 9 miljoner kronor under det första halvåret 2020 med ett resultat före skatt på 1,3 Mkr.

Mag Interactive noterades på Nasdaq Stockholm i slutet av 2017 och har ett börsvärde på drygt en halv miljard kronor. Bolaget är förknippat med quiz- och ordspel för mobilen som Ruzzle, Quizkampen och Wordbrain. Aktien föll brant det första året, men har repat sig något sedan dess, med en uppgång på närmare 40 procent i år. Ett par timmar efter börsens öppning hade Mags aktiekurs stigit med drygt 9 procent. Följ kursen här

Läs mer: Mag Interactive lanserar Quizkampen globalt – aktien stiger 

”För två år sedan var utvecklingen platt och vi släppte inga nya spel. Men i år har vi vuxit med mellan 20-30 procent per kvartal på årsbasis och lanserat två spel, Nya Quizkampen och Wordzee. Vi räknar med att fortsätta växa och har varit lönsamma på EBITDA-nivå under första halvåret”, säger Mags vd Daniel Hasselberg.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera