Hoppa till innehållet

Magines svenska tv-tjänst visade våld för barn – hotas av böter

Tunga investerare har bränt flera miljarder kronor på det förlusttyngda streamingbolaget Magine. Nu drabbas bolagets svenska filmtjänst Plejmo av ett bakslag efter att ha visat våldsamma filmtrailrar.

På den svenska filmtjänsten Plejmo har barn kunnat se trailrar som innehållit målande våldsskildringar. Det står i strid med radio- och tv-lagen och får Justitiekanslern att sätta ned foten.

Myndigheten delar nu ut ett föreläggande om vite på 200 000 kronor till moderbolaget Magine, enligt ett beslut från december i fjol som Di Digital tagit del av.

Om förlusttyngda Magine, som har bränt nästan 1,5 miljarder kronor i riskkapital sedan starten 2011, vill undvika böter får bolaget inte göra några fler överträdelser under de kommande tolv månaderna.

Fallet berör de internationella skräckfilmerna "Escape from Cannibal Farm" och "Playing With Dolls". Enligt Justitiekanslern har Plejmo sänt trailrar som innehåller skrikande, blodiga och stympade karaktärer – liksom verklighetstrogna scener som skildrade misshandel och skottlossningar.

”En man blev skjuten i bröstet med ett maskingevär. Blod sprutade när han blev träffad av kulorna”, står bland annat att läsa i beslutet.

För att kunna titta på hela filmer hos Plejmo måste kunden registrera ett konto, logga in och betala en hyra per titel. Däremot finns alla trailrar fritt tillgängliga som smakprover på sajten.

Vi tittar nu också på tekniska lösningar för att försvåra för barn att ta del av sådant innehåll.

Med sin så kallade "pay per view-modell" skiljer sig Plejmo från konkurrenter som Netflix, vars månadsprenumeration i stället ger tillgång till hela utbudet.

Läs mer: Tv-floppen Magine tvingas låna miljoner: ”Inte blivit som vi förväntat oss” 

Efter kritiken från Justitiekanslern har Magine sedan den 1 januari 2018 vidtagit åtgärder, enligt medgrundaren och kommunikationschefen Håkan Tranvik.

”Personal går igenom samtliga trailers som Plejmo får levererade från filmbolagen för att säkerställa att de inte innehåller olämpligt material innan de publiceras på tjänsten”, säger han, med hänvisning till att processen tidigare skedde automatiskt. 

De anmälda trailarna har också tagits ned.

”Vi tittar nu också på tekniska lösningar för att försvåra för barn att ta del av sådant innehåll, exempelvis att trailrar för filmer med 15-årsgräns bara går att spela upp om man är inloggad på tjänsten”, säger Håkan Tranvik.

Magine omsatte 53 miljoner kronor under 2017, men är i behov av ny finansiering från sin stjärnspäckade ägarkrets för att finansiera den löpande verksamheten. Det är oklart hur många användare som är registrerade hos Plejmo, som tidigare hette Film2home.

Bolaget har attraherat en brokig skara investerare. Argentinas rikaste man Alejandro Bulgheroni, som gjort sig förmögen på olja, är indirekt största ägare med nästan 78 procent av aktierna genom företagsgruppen Inversora.

Även den svenska finansprofilen Harald Mix, tidigare statsminister Göran Persson, techinvesteraren Tommy Jacobson och fotbollsspelaren Martin Dahlin äger aktier i Magine.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera