Hoppa till innehållet

Mäklare lanserar bostadssök med VR

Virtuell verklighet tar ytterligare ett steg in i mäklarbranschen. Nu lanserar mäklarfirman Mäklarhuset VR på drygt 30 kontor.

 

Så här kan ditt Hemnet-surfande se ut i framtiden.
Så här kan ditt Hemnet-surfande se ut i framtiden.Foto: TT

VR blir allt hetare. Facebook har sin jättesatsning Oculus Rift och även Google har investerat tungt inom området. Samtidigt blev VR-glasögon årets julklapp, enligt HUI Research.

Nu ska mäklarfirman Mäklarhuset satsa på VR. Bolaget har lanserat VR på ett 30-tal kontor i bland annat i Stockholm, Göteborg och Malmö.

”Vi vill ta Virtual Reality från hajp till en ny standard på bostadsmarknaden. Tekniken gör det möjligt att gå på bostadsvisning hemifrån vilket skapar en bättre kundupplevelse och på sikt en mycket mer digital bostadsmarknad. I ett första steg integrerar vi Virtual Reality i vårt erbjudande i storstäderna. På sikt vill vi erbjuda det i hela landet”, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset, i en kommentar.

Läs mer: Svensk startup bygger blockkedja för bostadsköp

Tjänsten går ut på att säljare kan få sina bostäder fotograferade med en VR-kamera. Potentiella bostadsköpare kan sedan få en virtuell rundtur i bostaden via mobilen eller surfplattan, om bostadsköparen har tillgång till VR-glasögon.

De första objekten i VR kommer att publiceras efter årsskiftet. Tekniken står det svenska bolaget Diakrit för.

Läs mer: Lockar Lägenhetsköpare med Pokémon Go

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera