Hoppa till innehållet

Mäklarfirma går in i börstjänsten Tradevenue

Börstjänsten Tradevenue får in mäklarfirman Erik Penser Bank som ny storägare. Det är affärsängeln Andreas Bonnier som säljer sin andel.

 

Affärsängeln Andreas Bonnier säljer sin andel i Tradevenue.
Affärsängeln Andreas Bonnier säljer sin andel i Tradevenue.Bild: Anders J Larsson

Erik Penser Bank köper 30 procent av Tradevenue (NTL).

Techsajten Breakit rapporterar att affärsängeln Andreas Bonnier är säljare. Förra sommaren investerade han 4 miljoner kronor i börstjänsten. Varken Erik Penser Bank, Tredevenue eller Andreas Bonnier vill uppge köpeskillingen.

Tradevenue samlar det som skrivs om svenska börsnoterade bolag, till exempel artiklar, pressmeddelanden och foruminlägg. Tradevenue har också en podcast och driver ett aktieforum. Bolaget uppger att de har drygt 60 000 besökare per månad och nästan 20 000 följare i sociala medier.

"Erik Penser Bank är den perfekta partnern för Tradevenue. Tillsammans uppnår vi en stark position på marknaden för information kring noterade småbolag och vårt forum. De synergier som uppstår inom både vårt produkterbjudande och vår marknadsnärvaro gör att det finns goda möjligheter att förbättra både tillväxt och lönsamhet. Vi ser fram emot att tillsammans med Erik Penser Bank ta tillvara på de möjligheter som finns i den snabbt växande marknaden", säger Erik Thulin, medgrundare av Tradevenue, i ett pressmeddelande.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera