Hoppa till innehållet

Malmö låser in 100 elscootrar: ”Måste kanske skrota dem”

Malmö stad har beslagtagit omkring 100 scootrar som tillhör amerikanska Lime. ”Om de inte hämtar dem så måste vi skrota dem”, säger verksamhetsansvarig på staden.

En elscooter från Lime, här parkerad i Lund.
En elscooter från Lime, här parkerad i Lund.Foto: Tom Wall

Malmö stad har forslat bort och låst in runt 100 elscootrar som har stått felparkerade på stadens gator. Det rapporterar P4 Malmöhus.

Det amerikanska bolaget Lime, som äger cyklarna, har inte hämtat ut en enda av dem sedan den första elsparkcykeln togs om hand i december.

Om inte cyklarna hämtas ut kommer Malmö stad att skrota dem på företagets bekostnad.

”Ja, om de inte hämtar dem så måste vi skrota dem, vi kan inte ha uppställningsplats för dem i all evighet”, säger Eva Svenning, verksamhetsansvarig för parkeringsfrågor i Malmö till P4.

På onsdagen hotade Köpenhamns stad att forsla bort och konfiskera fordon som bland annat tillhör det svenska scooterbolaget Voi Technology.

Läs mer: Köpenhamn hotar kasta ut Stenbecks scooterbolag 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera