Annons

Malmöbolag automatiserar försäkringsärenden – växer till 11 länder

Upptecs vd Magnus Franck.
Upptecs vd Magnus Franck.
Malmöbolaget Upptec satsar nu på att växa internationellt med sina system för försäkringsbranschen. Antalet anställda mer än fördubblades ifjol och styrelsen har förstärkts med riskkapitalveteranen Jan Dahlqvist för att realisera expansionsplanen. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Malmöbolaget Upptec har ungefär 80 procent av den svenska försäkringsbranschen som kunder av sitt system för värdering av lösöre. Nu har bolaget utvecklat en digital variant av programmet där kunderna istället för att ringa in till försäkringsbolaget, själva kan gå in digitalt och göra en skadereglering helt automatiskt. 

”Det här sparar mycket pengar för försäkringsbolagen och det är också något som kunderna alltmer förväntar sig kunna göra”, säger Upptecs vd Magnus Franck. 

I höstas blev Moderna Försäkringar den första av Upptecs kunder som köpte det automatiserade självservicesystemet. Bolaget har en majoritet av de svenska försäkringsbolagen som kunder sedan tidigare och enligt Magnus Franck är ambitionen nu att få dem att uppgradera till den digitala versionen. 

”Ledtiderna är ganska långa i vår bransch men många står nu i startgroparna och vi ser att det kommer hända väldigt mycket under det här året.” 

Upptec inledde en europeisk expansion för ett par år sedan. Bolaget har kunder i 11 länder men den delen står ändå för en liten del av bolagets omsättning. Men även här ser bolaget 2021 som startskottet för en snabb expansion. I första hand vill bolaget växa i Europa men enligt Upptecs vd, har även amerikanska försäkringsbolag visat intresse för Malmöbolagets programvara. 

”Övriga världen ligger efter oss i Norden inom det här området och min bedömning är att våra system för automatisk skadereglering är marknadsledande idag. Så vi har en unik chans, inte minst eftersom pandemin har ökat behovet för försäkringsbolagen att träffa sina kunder digitalt istället för fysiskt vilket faktiskt fortfarande är vanligt i södra Europa”, säger Magnus Franck. 

För att förbereda expansionen ökade antalet anställda ifjol från 9 till 20 personer. Dessutom har styrelsen förstärkts med två personer. Jan Dahlqvist är partner på riskkapitalbolaget Polaris Private Equity i Köpenhamn sedan 2006 och har tidigare bland annat arbetat på sjätte AP-fonden. Det andra tillskottet är Dan Mangell som är partner på Pond Design i Stockholm och tidigare varit marknadschef på Coca-Cola. Både Jan Dahlqvist och Dan Mangell har även investerat privat i Upptec som därmed får 11 delägare där samtliga är privatpersoner och de flesta operativa i bolaget. Största ägare är grundaren Pontus Hemby.

Magnus Franck utesluter inte framtida kapitaltillskott för att fortsätta expansionen. 

”Samtidigt är vi ju ett Saas-bolag där programvaran finns i molnet. Därmed kan vi hålla kostnaderna nere och fortsätta att ha Malmö som bas, även när vi ska växa internationellt.”

Upptec grundades år 2006. År 2019 omsatte bolaget 9,5 miljoner kronor och redovisade en vinst på 0,8 miljoner. Enligt Magnus Franck kommer siffrorna ligga på ”ungefär samma nivå” år 2020.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer