Hoppa till innehållet

Helsingborgs DagbladSydsvenskan
I samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Malmöbolag automatiserar försäkringsärenden – växer till 11 länder

Malmöbolaget Upptec satsar nu på att växa internationellt med sina system för försäkringsbranschen. Antalet anställda mer än fördubblades ifjol och styrelsen har förstärkts med riskkapitalveteranen Jan Dahlqvist för att realisera expansionsplanen. 

Upptecs vd Magnus Franck.
Upptecs vd Magnus Franck.

Malmöbolaget Upptec har ungefär 80 procent av den svenska försäkringsbranschen som kunder av sitt system för värdering av lösöre. Nu har bolaget utvecklat en digital variant av programmet där kunderna istället för att ringa in till försäkringsbolaget, själva kan gå in digitalt och göra en skadereglering helt automatiskt. 

”Det här sparar mycket pengar för försäkringsbolagen och det är också något som kunderna alltmer förväntar sig kunna göra”, säger Upptecs vd Magnus Franck. 

I höstas blev Moderna Försäkringar den första av Upptecs kunder som köpte det automatiserade självservicesystemet. Bolaget har en majoritet av de svenska försäkringsbolagen som kunder sedan tidigare och enligt Magnus Franck är ambitionen nu att få dem att uppgradera till den digitala versionen. 

”Ledtiderna är ganska långa i vår bransch men många står nu i startgroparna och vi ser att det kommer hända väldigt mycket under det här året.” 

Upptec inledde en europeisk expansion för ett par år sedan. Bolaget har kunder i 11 länder men den delen står ändå för en liten del av bolagets omsättning. Men även här ser bolaget 2021 som startskottet för en snabb expansion. I första hand vill bolaget växa i Europa men enligt Upptecs vd, har även amerikanska försäkringsbolag visat intresse för Malmöbolagets programvara. 

”Övriga världen ligger efter oss i Norden inom det här området och min bedömning är att våra system för automatisk skadereglering är marknadsledande idag. Så vi har en unik chans, inte minst eftersom pandemin har ökat behovet för försäkringsbolagen att träffa sina kunder digitalt istället för fysiskt vilket faktiskt fortfarande är vanligt i södra Europa”, säger Magnus Franck. 

För att förbereda expansionen ökade antalet anställda ifjol från 9 till 20 personer. Dessutom har styrelsen förstärkts med två personer. Jan Dahlqvist är partner på riskkapitalbolaget Polaris Private Equity i Köpenhamn sedan 2006 och har tidigare bland annat arbetat på sjätte AP-fonden. Det andra tillskottet är Dan Mangell som är partner på Pond Design i Stockholm och tidigare varit marknadschef på Coca-Cola. Både Jan Dahlqvist och Dan Mangell har även investerat privat i Upptec som därmed får 11 delägare där samtliga är privatpersoner och de flesta operativa i bolaget. Största ägare är grundaren Pontus Hemby.

Magnus Franck utesluter inte framtida kapitaltillskott för att fortsätta expansionen. 

”Samtidigt är vi ju ett Saas-bolag där programvaran finns i molnet. Därmed kan vi hålla kostnaderna nere och fortsätta att ha Malmö som bas, även när vi ska växa internationellt.”

Upptec grundades år 2006. År 2019 omsatte bolaget 9,5 miljoner kronor och redovisade en vinst på 0,8 miljoner. Enligt Magnus Franck kommer siffrorna ligga på ”ungefär samma nivå” år 2020.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera