Hoppa till innehållet

Malmöbolag hjälper butiker analysera kundernas nätsökningar

Att veta var besökarna på en hemsida kommer från har länge varit en självklarhet. Nu vill Malmöbolaget Pinmeto låta butikskedjor ta reda på hur kunderna hittar till den fysiska butiken. 

Pinmeto har utvecklat en tjänst som gör det lättare för främst butikskedjor att hantera sin närvaro i sociala medier. Bland bolagets finansiärer finns bland annat Axel Johnson-sfärens investeringsbolag D-AX.

Läs mer: Därför investerar storbolag i startups 

Nu lanserar Pinmeto ett analysverktyg för fysiska butikskedjor, som med hjälp av Google Insights for Places låter kedjor se hur kunderna hittar till varje enskild butik.

”En utmaning som många kedjor har är att även om mer och mer av handeln flyttas till digitala kanaler så sker fortfarande mer än 9 av 10 av alla köp i butik. Att veta hur många sökningar som görs på en butik och vad sökningarna leder till kan hjälpa kedjorna i marknadsföring och analys”, säger Petter Palander, medgrundare av Pinmeto.

Läs mer: Pinmeto låter storföretag vara lokala på Facebook 

Pinmetos verktyg låter kedjorna se hur många sökningar som görs på respektive butik, hur många potentiella kunder som klickar sig vidare till butikens hemsida, hur många som kollar in vägbeskrivningen och hur många som ringer upp butiken. En undersökning som Google har gjort visar att 76 procent av alla som gör en sökning på sin telefon på en tjänst eller vara i närheten besöker en butik inom ett dygn. Av sökningarna leder 28 procent till ett köp, men hittills har kedjorna inte kunnat se hur många sökningar som görs.

Enligt en studie som Pinmeto har gjort görs det i genomsnitt 1027 Google-sökningar per butik varje dag. 53 procent av sökningarna leder till att användarna klickar på ”vägbeskrivning”. 

”I praktiken innebär det att det är möjligt att börja räkna på hur mycket en butikssökning på Google är värd för kedjan. Om man kör en kampanj på Google så kan man faktiskt se om det gav fler besökare till butikerna.”

Analysverktyget baseras på ett API från Google och som enskild restaurang eller butik har tjänsten funnits tidigare, men Pinmeto blir nu en av de första på marknaden att kunna erbjuda tjänsten för kedjor.

”Vi vet att det här är något som kedjorna har frågat efter länge och det här är så nära den heliga graalen man kan komma för att se konverteringen från online till offline”, säger Petter Palander.

Pinmeto grundades i Malmö 2013 av Daniel Melkersson, Petter Palander, Michael Nilsson och Marcus Olsson.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera