Annons

Malmöbolag hjälper butiker analysera kundernas nätsökningar

Fysisk träning ska ge starkare digitala samarbeten SPONSRAT AV Tata Consultancy Services

Ann Grevelius. Foto: Evelina Carborn

”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé”

Forza Footballs vd Patrik Arnesson, dess stjärnprogrammerare Aleksei Magusev och Tobias Öd, känd från Tayyab Shabab-fallet, som driver ärendet i Migrationsdomstolen.

Forza Football tar strid – överklagar Migrationsverkets beslut om utvisad ”topprogrammerare”

Uber tvingas lämna London

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Malmöbolag hjälper butiker analysera kundernas nätsökningar

Att veta var besökarna på en hemsida kommer från har länge varit en självklarhet. Nu vill Malmöbolaget Pinmeto låta butikskedjor ta reda på hur kunderna hittar till den fysiska butiken. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Pinmeto har utvecklat en tjänst som gör det lättare för främst butikskedjor att hantera sin närvaro i sociala medier. Bland bolagets finansiärer finns bland annat Axel Johnson-sfärens investeringsbolag D-AX.

Läs mer: Därför investerar storbolag i startups 

Nu lanserar Pinmeto ett analysverktyg för fysiska butikskedjor, som med hjälp av Google Insights for Places låter kedjor se hur kunderna hittar till varje enskild butik.

”En utmaning som många kedjor har är att även om mer och mer av handeln flyttas till digitala kanaler så sker fortfarande mer än 9 av 10 av alla köp i butik. Att veta hur många sökningar som görs på en butik och vad sökningarna leder till kan hjälpa kedjorna i marknadsföring och analys”, säger Petter Palander, medgrundare av Pinmeto.

Läs mer: Pinmeto låter storföretag vara lokala på Facebook 

Pinmetos verktyg låter kedjorna se hur många sökningar som görs på respektive butik, hur många potentiella kunder som klickar sig vidare till butikens hemsida, hur många som kollar in vägbeskrivningen och hur många som ringer upp butiken. En undersökning som Google har gjort visar att 76 procent av alla som gör en sökning på sin telefon på en tjänst eller vara i närheten besöker en butik inom ett dygn. Av sökningarna leder 28 procent till ett köp, men hittills har kedjorna inte kunnat se hur många sökningar som görs.

Enligt en studie som Pinmeto har gjort görs det i genomsnitt 1027 Google-sökningar per butik varje dag. 53 procent av sökningarna leder till att användarna klickar på ”vägbeskrivning”. 

”I praktiken innebär det att det är möjligt att börja räkna på hur mycket en butikssökning på Google är värd för kedjan. Om man kör en kampanj på Google så kan man faktiskt se om det gav fler besökare till butikerna.”

Analysverktyget baseras på ett API från Google och som enskild restaurang eller butik har tjänsten funnits tidigare, men Pinmeto blir nu en av de första på marknaden att kunna erbjuda tjänsten för kedjor.

”Vi vet att det här är något som kedjorna har frågat efter länge och det här är så nära den heliga graalen man kan komma för att se konverteringen från online till offline”, säger Petter Palander.

Pinmeto grundades i Malmö 2013 av Daniel Melkersson, Petter Palander, Michael Nilsson och Marcus Olsson.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post