Hoppa till innehållet

Malmöbolaget Brisk går i graven

Storkunder i USA, riskkapitalbolag som Creandum i ryggen och uppköpsdiskussioner. Ändå ser entreprenören Hampus Jakobsson ingen annan utväg än att lägga ner sitt bolag Brisk. ”Vi har inte lyckats få till kommersialiseringen”, säger han.

Hampus Jakobsson grundade Brisk 2012. Nu har bolaget beslutat att lägga ner.
Hampus Jakobsson grundade Brisk 2012. Nu har bolaget beslutat att lägga ner.Foto: Tomaz Lundstedt

Beslutet att lägga ner bolaget fattades tillsammans med investerare och anställda runt påsk. Då hade arbetet med att kommersialisera produkten pågått under delar av 2014 och hela 2015. Bolaget hade tagit in omkring 16 miljoner kronor i kapital.

Vi har varit på insidan av i princip alla stora bolag utom Apple

Att hitta kunder och ta betalt har enligt Hampus Jakobsson gått bra, men inte bra nog.

”Inte tillräckligt bra när det kommer till ett riskkapitalägt bolag”, säger han.

Under ett två timmar långt telefonmöte diskuterade grundarna Hampus Jakobsson, Andreas Pålsson och Alfred Beckman tillsammans med personalen i Malmö, San Francisco, Toronto och Amsterdam vilken väg bolaget skulle ta. De fattade sedan ett gemensamt beslut att lägga ner verksamheten.

”Mellan december och mars var det en jobbig tid och stundtals var jag nog inte speciellt rolig att ha att göra med. När vi kämpade för att lista ut hur vi skulle få det att fungera var det som att försöka få liv i en livlös patient – det gick inte och det kändes så frustrerande”, säger han och fortsätter:

”Men i det läget kändes det ändå som att frustration var bättre än uppgivenhet och i samma sekund som vi bestämde oss för att välja den här vägen så började jag må bra igen.”

Exklusivt: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”

Brisk grundades 2012 som Dexplora. Under åtta månader tog grundarna fram affärsidén: att lösa problemet med att alldeles för få säljare använder de CRM-system som finns. Tanken var att skapa ett automatiserat säljsystem som kunde integreras med andra verktyg som en säljare använder såsom Salesforce, mejl och kalendrar. Systemet skulle påminna säljaren om att följa upp samtal eller sälja mer eller mindre av vissa saker.

Under de kommande åtta månaderna började ett team och en lösning byggas.

”I mitten av 2013 visste vi vad vi ville”, säger Hampus Jakobsson.

Hösten 2014 släpptes den första versionen av tjänsten, som gratis- och betalversion, och under 2015 skulle produkten kommersialiseras. Brisk riktade sig främst till moderna säljorganisationer som inte fokuserar på ett säljarbete på fältet. Bland kunderna fanns Evernote och tjänsten hade användare från Linkedin, Tesla och Google.

”Vi har varit på insidan av i princip alla stora bolag utom Apple”, säger Hampus Jakobsson.

Men affären fungerade inte. Enligt Hampus Jakobsson beror det på att han den här gången ville bygga ett renodlat produktbolag.

... det har varit seriösa företag utan seriösa förslag

”För bolag upp till en viss storlek har Brisk fungerat bra, men inte för de stora företagen där problemet är så stort att de verkligen behöver hjälp. Vi har varit hårdnackade och valt att inte bygga lösningar individuellt för varje enskilt bolag”, säger han.

Kände ni någon gång att ni hade byggt fel produkt?

”Nej, jag är nöjd och stolt över det vi har gjort och ser hellre att det inte flyger på våra premisser än att det flyger tack vare något som vi inte vill ha eller vill vara.”

Under vintern och våren har Brisk vid flera tillfällen varit nära att bli uppköpta. Grundarna hade långt gångna diskussioner med flera internationella bolag.

”Antingen har det varit seriösa företag utan seriösa förslag eller företag som varit intresserade av det vi byggt men som tyckt vi varit lite för små”, säger Hampus Jakobsson.

En tredje typ av företag har varit intresserade av personerna i bolaget, men inte visat samma intresse för produkten.

”Om vi hade flyttat till San Francisco så hade det varit realistiskt att vi hade sugits upp av någon av de stora konsumentjättarna. Nu var vi för små för att kunna bli en utvecklingsenhet långt från ett huvudkontor”, säger Hampus Jakobsson.

Läs mer: Möt musikvärldens digitala revoltör

För att bygga och utveckla tjänsten tog Brisk in sammanlagt 2 miljoner dollar, motsvarande drygt 16 miljoner kronor, i två emissioner. Bland investerarna fanns Creandum, DN Capital, Adrian McDermott, Frank Meehan, Henrik Been och Mårten Mikkos. Creandum gör åtta till tio investeringar per år och hälften av dessa är såddinvesteringar.

”I de fallen handlar det om att backa fantastiska individer som utvecklar en produkt för en stor marknad. Under hälften av såddinvesteringarna når en A-runda – ibland lyckas det, ibland lyckas det inte”, säger Staffan Helgesson, partner på Creandum.

Hampus Jakobsson kommer att fortsätta investera i nya bolag och fortsätta att bygga egna, men hur nästa resa ser ut vet han inte ännu.

”Nu ska jag nog klura en stund på vad jag ska göra. Jag är inte färdig med att bygga bolag och ska göra mycket roligt till”, säger han.

Läs mer: Soundcloud-grundaren talar ut: ”Har varit ett jäkla jobb”

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera